torsdag 14 april 2011

INGET EFTERNAMN


Idag har de danska kungliga tvillingarna döpts. Äntligen. 

För jag läste nagonstans att sen dom föddes, den 8 januari 2011, sa har dom inte haft nagra namn utan bara kallats för lilla pojken och lilla flickan. 

Lite märkligt kan jag tycka. Varför vänta i 3 manader innan man ger sina barn ett namn?

Kanske har det helt enkelt tagit sa lang tid för föräldrarna att hitta namnen da varje barn har fyra förnamn var; Prins Vincent Fredrik Minik Alexander och Prinsessan Josephine Sophia Ivalo Mathilda!

Kärt barn har manga namn!

Kanske har dom fatt sa där manga förnamn da dom däremot inte har fatt nagot efternamn! För det har tydligen inte kungligheter. Jag och barnen har googlat det här och enligt Wikipedia sa är Bernadotte är en ätt, men inte ett efternamn. Sa därför sa skriver man till exempel prinsessan Madeleine och inte Madeleine Bernadotte.

Nu har i alla fall dom danska kungliga sma bebisarna äntligen fatt sina fyra förnamn och slipper vara endast "lilla flickan" och "lilla pojken".

2 kommentarer:

Liz sa...

Tack for paminnelsen! Har ju skrivit om twinsen innan och kul att se nu vad det blev for namn. Inte klokt att vanta sa lange tycker jag ocksa. Tank, jag visste inte att Bernadotte inte var ett efternamn, har jag alltid trott!

Martina sa...

Ja, det har jag ocksa alltid trott! Men sa är det alltsa inte.