tisdag 16 mars 2010

NYBAKAD!

Vissa "bullar" tar längre tid pa sig än andra...

Min "bulle", som för övrigt är ett slags fullkornsbröd, tog ungefär 3 och 1/2 timme och...

Voilà!



Om ni undrar varför brödet ser sa litet ut sa är det för att jag la in ungefär hälften i frysen pa en gang. Hembakade bröd lär väl inte halla lika länge som köpta eftersom det inte är nagra konserveringsmedel i?!

Brödet ser kanske inte sa roligt ut men det blev jättegott!

Och det är verkligen saaaa enkelt att göra med en bakmaskin. Man lägger i alla ingredienser, väljer program och sen är det bara att vänta tills det piper - da är brödet färdigt! Knadning, jäsning, gräddning och allt vad det nu är sköter maskinen. Förutom om man ska göra baguetter eller smabröd da maste man ju naturligtvis ta ut degen och dela den i flera bitar innan bröden gräddas, men det har jag inte provat pa ännu.

Man kan förstas göra en massa olika slags bröd men även brioches, ciabattas, (typ socker-)kakor, pizzadeg, pastadeg och till och med marmelader och kompotter!

4 kommentarer:

Anonymous sa...

O jösses vilka talanger du har. Jag ser fram emot avsmakningen i maj.

Kramisar från Mam

Martina sa...

Det som är bra med en bakmaskin är att man inte behöver sa mycket talang, mer än bara kunna läsa och trycka pa en knapp! Otroligt smidigt!

Kramar

Camilla Toniolo sa...

Ah, bakmaskin! Det har jag också funderat på! EN riktig hemmafru behöver ju en bakmaskin! Eller... en riktig hemmafru bakar kanske själv...? Nåja, jag väntar på fler test som croissants och annat gott så ska du få berätta för mig vad jag ska köpa för maskin sedan. :-)

Martina sa...

Ja, en riktig hemmafru bakar säkert själv, syr sina egna kläder, städar varje dag... vi har langt kvar!
Vi kanske mer är som de där Hollywoodfruarna, de lär säkert ha en bakmaskin i köket, fast a andra sidan vet gar de väl aldrig in i deras kök...
Hitentills har jag gjort vitt bröd, fullkornsbröd och brioche och det är hur enkelt och smidigt som helst. O gott!
Fler tester kommer...