onsdag 3 april 2013

ALLA TILL SKOLAN


Vanligtvis sa är ju onsdagen en ledig dag för de "sma" (3-11 ar) barnen här i Frankrike och för de större barnen är det endast en halvdag (förmiddagen). Men idag var ett undantag och det var skola hela dagen för alla. Anledningen till detta var för att ta igen vissa andra lediga dagar.

Emma gick i skolan, liksom alla andra skoldagar, fran 8.20 till 16.30 medan Bianca började klockan 8.00 och slutade 17.30. Däremot sa hade hon en laaaang lunchpaus, vilket hon som tur är inte vanligtvis har, mellan 12.00-15.30. För att hon inte skulle behöva sitta i skolan sa länge och bara vänta sa hämtade jag upp henne och hennes kompis sa att de fick äta lunch här hemma och ta det lite lugnt innan det var dags att aka tillbaka igen.


Förutom ett träningspass i morse sa har jag inte hunnit göra sa mycket annat än att ta mig an min gigantiska strykhög mellan alla dagens hämtningar och lämningar. Men det känns väldigt skönt att ha fatt det gjort i alla fall.

Nu är läxorna gjorda, barnen i säng och imorgon är vi tillbaka till de vanliga vardagsrutinerna igen!

3 kommentarer:

Channal sa...

Låter spännande med franska skolsystemet. Lediga o halva onsdagar har jag aldrig hört talas om.

Oj vilken lång håltimma. Snällt av dig att komma och hämta och fixa lunch. Vilka fina tjejer!!

Berätta gärna lite mer om den franska skolan i ett inlägg! Nyfiken nu när mannens dotter ska få barn och de bor ju där nere nära dig!!

STOR KRAM!! Anna

Saltistjejen sa...

Det var långa dagar tycker jag. Har de lektioner hela tiden då alltså eller slutar lektionerna och de har några "after-school-activities" eller liknande vissa av dagarna? Typ sport, drama, konst eller annat?
Bra att du kunde hämta Bianca så hon slapp sitta i skolan och vänta under sin långa håltimme! Vilken fin bild du tog på dem också Bianca och hennes kompis!
Och du, lediga onsdagar lät skönt!!! Fast det måste göra det lite svårt för heltidsjobbande föräldrar??
KramKram!!

Martina sa...

Channal-
Ja, nu är jag kanske inte sa up-to-date med dagens svenska skolsysteme, men jämfört med hur det var pa min tid sa är det franska skolsystemet VÄLDIGT annorlunda.

Jag kan skriva ett inlägg och berätta lite utförligare om det jag vet vad gäller det franska skolsystemet. Jag har redan skrivit en del om det tidigare, sa under tiden kan du titta tillbaka i arkivet och se om du hittar nagonting som du tycker är intressant.

Stora kramar


Saltistjejen-
Ja i Frankrike börjar skolan redan fran 2-3 ars alder och redan fran början är det langa dagar för barnen. Sport ingar i schemat, ca 2-3 timmar/vecka, men alla andra "after-school-aktiviteter" görs efter skoltiden, manga under den lediga eller halvlediga onsdagen.

Den lediga/halvlediga onsdagen är bra för de sma barnen men visst är det inte alltid enkelt för föräldrarna. Men det är en väldigt gammal tradition sa hela det franska samhället är uppbyggt efter det. Kan man inte vara ledig sa far man ta till släktingar, barnflickor eller fritids. Ungefär som i Sverige när barnen kan sluta klockan 13 pa eftermiddagen.

Stora kramar