fredag 5 april 2013

SYSKONKÄRLEK


Mellan mina tva tjejer skiljer det knappt tva ar i alder. 21 manader för att vara exakt. Det är ganska tätt.

Och ja, det var tufft i början. Med tva blöjbarn samtidigt, tva barn som inte sov en hel natt under 3 ars tid (och därmed inte jag heller), tva smabarn som jag största delen av tiden tog hand om helt själv och släpade med mig vart jag än gick. Med S som alltid har jobbat langa dagar 6 dagar i veckan eller mer och med släkt och vänner langt borta sa var jag i stort sett tillsammans med mina barn 24/7 tills de började i skolan när de var 3 ar. Sa det var verkligen inte lätt alla dagar.

Men det var ingen "olycka" att vi fick barnen sa tätt. Det var planerat och det var nagot som jag alltid hade önskat att mina barn skulle vara nära varandra i alder. Och även med facit i hand sa skulle jag inte velat ha det pa nagot annat sätt även om jag hade kunnat göra det annorlunda idag.

För trots att smabarnsaren var jobbiga och trots att de stundvis kan kivas och braka om allt och ingenting sa är de framförallt jättetighta. Inte bara i alder, utan framför allt som systrar. De har alltid lekt och haft en masa roligt av och tillsammans med varandra. De hjälper varandra, har kul tillsammans, tar hand om varandra och när de inte är tillsammans sa saknar de varandra. De intresserar sig för i stort sätt samma saker sa vad gäller aktiviteter och nöjen sa kan de har roligt tillsammans, till exempel se samma filmer, utöva samma sporter, leka i samma parker etc. Är vi pa semester eller nagonstans där de inte har nagra kompisar eller det inte heller finns nagra andra barn att leka med sa gör det ingenting eftersom de har varandra och även vad gäller skolan och läxor sa kan de vara till stor hjälp för varandra.




Finaste tjejerna!

♥♥♥

Allt jag kan önska mig är att de även i fortsättningen ska ha lika mycket nytta och glädje av varandra.

6 kommentarer:

Sahra sa...

Det syns. Den ömsesidiga respekten och kärleken mellan dem

Channal sa...

Åh vilka jättefina o söta tjejer du har!! De kommet säkert ha glädje av varandra hela livet! Det är 5,5 år mellan mina döttrar! Hoppas att mina också får glädje av varandra som vuxna!

Stor KRAM!! Anna

Saltistjejen sa...

De är verkligen så himla fina dina tjejer! Och vad underbart att de har ett så starkt band mellan sig. Jag tror åldern spelar en ganska stor roll såhär när barnen är små/unga, men sedan ju äldre de blir tror jag det mer och mer är personligheterna och intressena som spelar in för hur nära syskon är. Men oavsett hur eller varför är det ju fantastiskt att ha ett syskon. Jag själv är endabarn och kan sakna syskon. Inte som liten för jag var väldigt social och hade hur lätt som helst att skaffa kompisar (var vi än befann oss...) utan mer som vuxen. Jag kan sakna att ha syskon nu. När man själv har barn och ja, att saker som handlar om föräldrar och minnen från förr också. E är ju vårt enda barn och jag funderar en del på det. Nu hade vi ju inte så lätt att få henne så själv är jag otroligt lycklig och tacksam över ATT jag faktiskt fick barn och är mamma idag. Men självklart kan jag känna att man kanske "berövar" henne något om hon inte får syskon.
Kramar!!!

Martina sa...

Sahra-
Ja som sagt, de har en himla massa kul ihop och det är verkligen äkta syskonkärlek. Men det är klart att de inte alltid är överrens...
Kramar

Channal-
Tack. Ja, jag hoppas verkligen att de alltid kommer att sta varandra nära och ha mycket roligt tillsammans.

5,5 ar kan tyckas vara mycket när man är liten, men ju äldre man blir desto mindre blir ju skillnaden sa de kommer säkert ha mycket glädje av varandra som vuxna!

Stor Kram

Saltistjejen-
Tack fina.
Jo visst är det sa. Aldern är till viss del viktig men det är ju absolut inte allt. Det är mycket som spelar in och som avgör vilken relation man har som vuxen.

Vissa saker kan man ju önska och paverka själv, men langt ifran allting. Vissa saker i livet blir ju som de blir pa grund av en massa omständigheter som man inte alltid styr själv. Och det är ju alltid lätt att vilja ha det man inte har. Har man smasyskon vill man ha äldre syskon och vice versa, kan man inte fa barn önskar man atminstone ett barn osv. Det är inte alltid enkelt att planera allting precis som man vill och man vet aldrig vad framtiden kommer med för överraskningar.

Stora kramar

Sis sa...

Mosters älsklingar, åååå vad jag längtar när jag ser dem på dessa fina kort <3

Martina sa...

Sis-
De längtar efter moster ocksa!
Kramar