fredag 11 oktober 2013

ÖVERRASKNING


Planen var att vi "bara"skulle åka till Toulouse, för att hälsa på några släktingar, och sen ta några dagar i London på höstlovet i år. Vilket absolut kändes helt okej som plan.

Men så kommer S hem och säger att han har en liten överraskning. Vanligtvis är inte min man den som kommer hem med blommor och choklad eller överraskar med middagar och weekends eller så.

Men den här gången kan man säga att han överraskade med råge.

-"Jag har bokat en resa till Brasilien!"

Eh... va?! Men...!

Okej.

Längtan efter sol och värme istället för höstrusk och kyla.
Längtan efter riktig semester (inte handla, städa, laga mat)
100 % kvalitetstid.
Ressourcing.
Bortkoppling från vardagen.
Återkoppling.
Ny världsdel.
Långt borta.
Upptäckande.
Skapa nya minnen.
Reconnecting.
Fokus familjen.

Det låter som en mycket bra plan.
Och det blir nog väldigt bra. För oss. Just nu.

Så istället för att packa undan sommarkläderna så ska jag snart packa ner dom. I resväskan.

För hey, om en vecka är vi på väg till Brasilien. Tydligen.



Finns det någon som har bra tips på vad man ska se, göra, äta, handla... så får ni gärna hojta till. För oss är det första gången i Sydamerika och jag erkänner att jag inte vet speciellt mycket om Brasilien.

Vi kommer att vara i Imbassai, nära Salvador. Så tyvärr är nog Rio för långt bort som utflyktsmål. Men det kanske finns andra ställen i närheten som är värda att se?

6 kommentarer:

Channal sa...

Wow så häftigt o underbart! Caipirinha är deras nationaldryck o min favorit! Besök en Carretao, deras köttrestauranger!! Så gott och hur mycket kött som helst! Papaya o mango smakar bara så där... sött o gott! Sockertoppen, copacabana...

Men håll i sakerna och varandra! Det är ett tufft klimat men ett fantastiskt land!

KRAMAR Anna

Martina sa...

Channal-
Caipirinha känner jag till, men carretao ska jag absolut skriva upp!
Som sagt, tyvärr är nog Rio för lite för langt bort.
Tack för tipsen!
Kramar

Liz sa...

Ni kommer fa det sa underbart!!! Langtar redan till att fa se massa foton darifran! Aven utan planer kommer ni sakert fa det toppen, men du kan ju alltid gora lite research runt omradet ni kommer bo pa. Det lar ju finnas massa utflykter etc som dom annonserar ut nar ni ar dar, och hotellpersonalen vet ju vad ni "bor" se...:)

Men viktigast ar att ni far tid att bara vara, tanka energi och njuta av varandra!

Stor kram!!

eastcoastmom sa...

Underbara Bahia! Vi bodde ju i Brasilien fem år, det var ett tag sen nu, men vi har varit i Bahia flera gånger efteråt också. Känner inte till just Imbassi, vi har bott i och i närheten av Trancoso.
Churrasco är brasiliansk bbq, och köttrestauranger kallas churrascerias.
Många av Brasiliens bästa musiker kommer från Bahia, som Caetano Veloso, Daniela Mercury och Ivete Sangalo.
Beror på hur långt från Salvador ni kommer bo, annars är Salvador en helt fantastisk stad med sköna vibbar. Helt unik.

Martina sa...

Liz-
Trots att jag vanligtvis verkligen gillar att se nya platser och upptäcka nya saker sa känns det samtidigt nästan lite skönt att inte ha nagra "masten". Vi far se vad vi kommer att göra.
Som du säger, just nu är det viktigaste att bara fa tid att vara, tanka energi och vara tillsammans.
Stora kramar

Eastcoastmom-
Just det, ni har ju bott i Brasilien!
Jag tror inte att det är sa langt till Salvador, 30 min kanske?!
Tack för alla tipsen. Ska skriva ner allt det där.
Stora kramar

Kenneth sa...

Jag kan iaf tipsa om vart ni kan hitta privatboende i Sydamerika, kolla på http://www.stugsidan.se.
Hoppas ni hinner se lite av Amazonas.