tisdag 8 oktober 2013

THE FRENCH WAY



När man kör bil i Frankrike och framför allt parkerar i Frankrike gäller det att ratta rätt för marginalerna är oftast små. Väldigt små.

Så här såg det ut härom dagen när jag parkerade i ett parkeringshus inne i stan. Vanligtvis är platserna så smala att man både måste dra in magen och hålla andan samtidigt för att överhuvudtaget komma vare sig in eller ut ur bilen. Att kunna öppna bildörren helt finns inte på världskartan.

Men den här gången var det inte bara på sidorna som det var trångt utan även på höjden. Tur att antennen är böjbar...



Parkering only in France...

Och jo, jag vet att jag antagligen kör runt i en alldeles för stor bil. Har många gånger funderat på att byta till en Smart. Men jag vet inte hur jag ska få in alla fem barn som jag hämtar och lämnar i en sån?!

4 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Oj himmel så trångt! Haha, är det därför så många fransmän parkerar i rondeller hahahahaha!!!!;-)

Channal sa...

Haha!! Vet, det är helt galet trångt!! Går inte att ha en stor bil i Frankrike =)

Men jag är imponerad av hur skickliga de är på att köra bil! Trafiken flyter smart!! Och vilka fickparkeringar!! Jag skulle aldrig våga köra bil i Frankrike.

KRAM Anna

Annika sa...

DANG!!
OCH jag är van vid breda amerikanska p-platser, och jag fickparkerar, typ, aldrig.
DU är expert. Hatten av!! Skulle nog inte heller våga köra bil i Frankrike.
Kram!

Martina sa...

Saltistjejen-
Haha, ja här parkerar man där man hittar en ledig liten lucka. Typ överallt!
Kram

Channal-
Nej som sagt, jag har egentligen en alldeles för stor bil för det här landet!
Och att köra och fickparkera blir man illa tvungen till att lära sig här. Men jag kommer ihag hur läskigt jag tyckte att det var i början.
Kramar

Annika-
Ja du allt är ju relativt och beror pa vad man är van vid. Jag tycker ju att bade vägarna och parkeringsplatserna är jättestora i Sverige!
Haha, ja jag har ju liksom blivit tvungen att bli bra pa att fickparkera, annars sa skulle jag aldrig kunna köra bil här.
Kramar