fredag 6 juni 2014

DU GAMLA DU FRIA

Sveriges Nationaldag. Varje år undrar jag hur denna dag egentligen bör firas. Finns det verkligen någon som har en riktig tradition förknippad med denna dag?

Jag tänker på sverigbakelser (men finns dom verkligen?!), svenska flaggan som man egentligen inte riktigt vet vad den symboliserar och förmedlar för budskap, nationalsången som jag bara kommer ihåg några ord av (får väl titta på Zlatan/Volvo-klippet på youtube...) och om jag ska vara riktigt ärlig så kommer jag inte ens ihåg varför Sverige firar nationaldag just idag.

Hemskt. Pinsamt. Absolut. Jag skyller på för många år som utlandssvensk.

Men trots att jag har spenderat snart halva mitt liv utomlands så känns det ändå något speciellt en sådan här dag. Jag tänker på Sverige, min hemstad, vackra Stockholm, sommarsverige, fina minnen... Hjärtat slår lite extra hårt och jag längtar.... hem.


 

 
 Happy Sweden Day!

Men idag är inte bara svenskarna som sjunger "du gamla du fria", utan även fransmännen.

Nja, kanske inte bokstavligt talat. Men typ.


I Frankrike firas idag 70-års jubileumet av dagen D med pompa och ståt. Den franska presidenten, och en hel rad ex (presidenter alltså), Obama, Merkel, Putin och en massa andra VIPs trängs på stränderna i Normandie idag tillsammans med gamla krigsveteraner.

4 kommentarer:

Channal sa...

Svårt att få in nya traditioner! Men snart är det midsommar och då dansar hela Sverige!!

Kramar Anna

Martina sa...

Channal-
Ja då har verkligen många väldigt många traditioner. Midsommar är ju som Sveriges inofficiella nationaldag.
Kramar

Anonym sa...

Vilken underbar kavalkad av bilder från sommarsköna Sverige! Tack!

Ruth i Virginia

Martina sa...

Ruth-
Roligt att du tyckte om bilderna!
Kramar