lördag 25 februari 2012

INGEN FRÖKEN, BARA FRU FÖR JÄMLIKHETENS SKULL


Nu är det bara Madame eller Monsieur som gäller. Mademoiselle, c'est fini.

Alla kvinnor blir hädanefter Madame da benämningen Mademoiselle försvinner, i första hand fran alla administrativa formulär. Alla benämningar som kan ange en persons äktenskapliga status tas bort som till exempel "nom de jeune fille" (det efternamnet man fick vid sin födelse).

Detta är Frankrikes senaste steg för att dra sitt stra till jämlikhetsstacken.
Men det är klart, i jämförelse med Sverige, där man lägger ner bade tid och pengar pa att byta ut övergangsskyltar för att fa bättre jämlikhet (?) ligger Frankrike langt efter. Det ska nu inte bara vara Herr Garman utan även Fru Garman och dessutom sa maste tydligen Fru Garman (maste hon inte heta Fru Garfru för att det ska bli riktigt jämlikt?) göras om, för usch och fy, hon kan ju inte ha stora bröst och en kort kjol pa sig!


http://www.svd.se/nyheter/inrikes/for-yppig-fru-garman-i-uppsala_6869997.svd

Är det sa här Fru Garman maste se ut för att det ska bli jämlikt och bra?

Men vänta nu, om det ska bli riktigt rättvist sa maste man väl snart sätta upp sadana här skyltar ocksa?


Seriöst, har man inte gatt lite (langt) över gränsen nu?!

6 kommentarer:

Sahra sa...

Det är ju som den här debatten med hen. Det har släppts barnbok där man bytt ut könsbenämningen till hen och vissa förskolor säger inte hon och han om de kan undvika. Så fåningt. Så ett neutrum får en att känna sig jämlik och starkare då.

Liz sa...

Det ar val en sak att ta bort alla dessa titlar for all del, men det far val vara matta. Jag tycker det kan vara bra att veta ibland, vissa namn ar ju ocksa konsneutrala (kommer ju mer och mer..)och det kan val vara bra att veta om man skriver ett brev till en han eller hon eller? Utan alla Herr Fru etc far man helt enkelt gissa...Men i Sverige tex, skriver man ju aven Hej aven i "affarsbrev" vilket jag som bott i Schweiz, Tyskland och har i USA tycker ar helt otankbart, da man ar van vid "artigare" fraser. Likasa i Frankrike eller hur?!

OMG!!! Her Garman!! Detta har jag helt missat! Gud sa lojligt!! Som sagt, med mycket gar Sverige verkligen till overdrift. Ska man byta ut alla andra yrkes roller/ord som innehaller man ocksa och borja anvanda:
Brandman - Brandfru?
Polisman - Polisfru? Fast har kanske man mest anvander polis kort och gott.
Riksdagsman - Riksdagsfru?

Kommer inte pa flera just nu, men det finns sakert en hel rad ord som i sana fall maste andras!

Fruktansvart larvigt!! Och som Sahra kommenterade: HEN???? Hallo?? Nu far det val racka Sverige?! Trodde man skulle om nagot starka kvinnorna/flickorna i sin roll att tjejer kan ocksa, nu far man inte ens vara tjej utan alla ska vara hen? Jag tror jag storknar!!

Linda sa...

Hahaha, fastän jag bor i gamla Svedala så har debatten helt passerat revy för mig...

Jag har nog sett en Fru Gåman någonstan, men mest tänkt att det är egentillverkad skylt - inte något som vägverket sätter upp (ungefär samma som i en del kvarter sätter man upp skyltar som varnar för barn etc). Men jag har missat debatten... Burka-damen vore nog bäst - då vet man ju inte om det är det ena eller andra könet alls...

Och HEN har jag inte heller hört eller lagt märke till... Antagligen bryr jag mig så lite om den här typen av debatt, och det är därför jag har missat det.

Däremot kan jag ju tycka att det är förbannat krystat att skriva affärsbrev med "Dear Mr XX"... vaddå "dear" - han är väl för fan inte "käre" för mig, jag kanske inte har träffat personen alls någon gång. Eller "sehr geehrte" Herr oder Frau... Vi lever väl inte kvar på 1800-talet???

LAGOM är bäst :) Det ordet finns bara i svenskan, men borde praktiserar lite varstans tycker jag!

Kul med lite debatt i alla fall :)

Martina sa...

Sahra-Hade aldrig hört talas om hen! Vada hen?!!! Gud sa löjligt! Man kan väl inte hitta pa ett neutrum, man är ju pojke eller flicka vare sig man vill eller ej?! Snart far man väl inte säga när man fatt barn da "det blev en flicka!" eller "det blev en pojke!" utan far bara säga "det blev en bebis!" Och vada ska vi alla heta namn som typ Kim, som kan vara bade tjej och kille eller?!

Martina sa...

Liz- Det är väl klart att man vill veta om man skriver till en man eller en kvinna!
Ja, i Frankrike är det ocksa komplicerade och väldigt mycket artighetsfraser i brev och liknanade. Väldigt svart att veta vad man ska använda till vem och när.

Ja, om man nu ska vara helt rättvis och neutral hela tiden sa är det ju verkligen mycket som man maste ändra pa. Men fragan är, skulle man verkligen ma sa mycket bättre av det? Knappast.... Är det inte enklare och sa mycket naturligare att acceptera att kvinnor och män faktiskt är olika. Det är väl inget bra eller daligt med det, det är ju bara sa.
Jag skulle i alla fall inte ma bättre av att man kallar mig för hen. Vada hen?! Det later ju som typ hönor!! Och det vill man väl inte direkt bli kallad.
Kramar

Martina sa...

Linda- Visst kan det vara kul med debatt, men man tycker ju att Sverige kanske borde lägga all den energin, tiden och de pengarna pa nagot viktigare!

Och det där med att det är sa formellt i brev osv i andra länder det är nog mycket en vanesak. För en tysk, fransman.... skulle det vara omöjligt att skriva "hej" i ett officiellt brev eller säga "du" till presidenten. Det handlar inte om att det är tillgjort utan för dem är det en fraga om respekt. I vissa franska familjer säger man ju "ni" till varandra; barnen till föräldrarna eller mellan man och hustru. Det tycker jag i och för sig är lite väl ansträngt och onaturligt.

Som sagt, lagom är bäst!
Kramar