torsdag 21 november 2013

SORGLIGA TIPS


För ett tag sen skrev jag om hur jag satt och grät under hela flygresan till Brasilien på grund av boken som jag läste; Malin Sävstams "När livet stannar" (läs om det HÄR).

Av någon underlig anledning så är det inte första gången som jag har lyckas med att börja semestern med att storgråta. Under en annan flygresa tittade jag på filmen "My Sisters Keeper" ("Allt för min syster") med Cameron Diaz som handlar om en familjs kamp för ett cancersjukt barn. Behöver jag säga att den var sorglig?


En annan flygresa ägnade jag åt att läsa boken "Elle s'appelait Sahra" ("Sahras Nyckel") av Tatiana de Rosnay som är baserad på en sann historia om en liten judisk flicka i Paris som gömmer sin lillebror i garderoben i tron om att hon ska komma tillbaka om några timmar men istället förs hon bort till ett koncentrationsläger. Ännu en väldigt gripande och enormt sorglig historia. Läs den!

Man har även gjort en film av boken, "Sahras Key" med Kristin Scott Thomas. Jag har inte sett den ännu men den står definitivt på min lista.

3 kommentarer:

ExPIAtriate sa...

Jag laste boken "My sister's keeper" pa en flygning fran Nairobi och satt ocksa och storgrat. En flygvardinna kom fram och vi borjade diskutera boken och snart grat hon ocksa!

Annika sa...

Jag minns en flygresa från Washington till San Francisco en gång för länge sen. Jag såg Steele Magnolias på den allmänna Tv:n som fanns på den tiden på planen.
OJ vad jag grät. Det gick inte att hejda. OCh än idag när jag ser den filmen är det som att öppna en kran, fastän jag vet vad som ska hända.
Sahra's Key har jag läst. Tyckte mkt om den.
Kram!

Martina sa...

Expiatriate wife-
Men har du sett filmen?!
Jag har i och för sig inte läst boken men filmen är sa sorglig men ända sa fin.
Kramar

Annika-
Visst var den bra?!
Steele Magnolias... jag maste ju ha sett den men kan faktiskt inte komma ihag den.
Kramar