söndag 30 mars 2014

KIOSQUE A JOURNAUX

På söndagar tar de flesta av oss det lite lugnare än under resten av veckan. I Nice ser man många som är ute och finpromenerar, strosar, njuter av solen och havet... Man tar sig tid att dricka en extra espresso och läsa både en och kanske två tidningar.

I Frankrike säljs de flesta tidningar och magasin i kiosques à journaux, tidningskiosker. Det är ganska nytt med att kunna köpa tidningar i matvaruaffärer som i Sverige och det är långt ifrån alla affärer som säljer tidningar. Vilket som är mest praktiskt kan ju diskuteras, men det är ju i alla fall ganska så charmigt med dessa söta tidningskiosker som finns i Frankrike.



 
 Alla slags kunder är välkomna.

 Även om vissa verkar mer intresserade av solen än tidningarna.

7 kommentarer:

Channal sa...

Åh vilken helt underbar bild. Där har han det gott i solen. Tycker att det är mysigt med tidningskiosker!

KRAM Anna

Boel sa...

Jag tycker mycket om den första bilden, mannen som står och funderar på vilken tidning han ska köpa. Man känner den ljumma (morgon-?)vinden, lite krispig luft med löfte om värme längre upp på dagen. I morgon ska jag ta bussen till jobbet i stan. Jag kollade SMHI och det kommer att vara 1grad när jag åker och 15 när jag åker hem! Hur ska man klä sig då? Mössa och vantar får det bli i alla fall! Och vita byxor. Kram och gonatt från Åhus!

Martina sa...

Channal-
Ja visst är det? Det är ju mer än bara fyra plankor, alltid lite extra utsmyckade.
Kramar

Boel-
Ja sa där varierande temperaturer har vi ocksa just nu; kyligt pa morgon och kväll och riktigt varmt pa dagen. Eller sa kan det ocksa vara stora skillnader mellan skuggan och solen. Lite knepigt med att veta hur man ska klä sig är det verkligen.
Kramar

Marina sa...

Jag antar att det från början var den funktionen de svenska "pressbyråerna" skulle ha.

Martina sa...

Marina-
Jo, men dom är inte lika söta bara!
Kram

Anne-Marie sa...

Ser mycket charmigare ut tycker jag med dessa små kiosker.
Och hunden är ju bara för charmig. :) Ser ut att må bra där.
Kramar!!

Martina sa...

Anne-Marie-
Ja visst är dom söta! Och hunden hade det nog väldigt bra där han lag.
Kramar