torsdag 15 maj 2014

FLORIDARESAN I KORT

Vår resa till Flordia i april var en fantastiskt upplevelse. Eller rättare sagt, det var en mängd fantastiska upplevelser. På väldigt många sätt och vis. 

Jag har förstås väldigt många foton att gå igenom och sortera och så småningom kommer bildbomberna att avlösa varandra. Men först, en liten snabbsammanfattning.

Två olika flygrutter för olika delar av familjen för att till sist (eller början...) sammanstråla i Orlando.

Två bilar och över hundra mil körda på de amerikanska vägarna.

Vi hade tre födelsedagar att fira under våra två semesterveckor. Först ut var mamsens. Inte varje födelsedag som mamma kan fira tillsammans med sina båda döttrar och definitivt inte i Flordida!

Den amerikanska maten. Ett kapitel för sig själv. 
Portioner stora så att de räcker för en hel familj. Mycket halvfabrikat. Mycket tillsatser och färgämnen. Lustiga kombinationer. Friterat. Friterat. Och åter friterat. Och frågan om man vill ha resterna med sig hem! 
Jo lite kulturkrock ibland för de som är vana med svensk husmanskost och la gastronomie française.

Parkerna. Nästan som en självskriven lag då man besöker Florida. Magiskt, fantastiskt, underbart...jättelekplatser för både små och stora. 

 Intressanta och spännande möten.

 Exotiska platser.

Inte många gånger i livet som man är på semester tillsammans med hela familjen. Inte ofta vi är tillsammans allihopa överhuvudtaget.

Shopping. En hel del roliga saker inhandlades. På vackra ställen. Till trevliga priser.

Broar. Höga, smala, vackra och framför allt med spektakulär utsikt.

Emma hann inte bara med att tappa två tänder under resan utan även att fylla 12 år!

 Stränderna och de två haven. Både Atlanten och Mexikanska Golfen.

Margaritas...blev det några. I alla dess former.

Everglades. Vi var åtta som kom dit och åtta som åkte därifrån. Ingen blev uppäten.

 Alva, finaste systerdottern och familjens minsta (inte alls uppassad, bortskämd och familjens centrum...!) fyllde 2 år bara några timmar efter Emma.

 In the middle of nowhere.

 Storstad.

 Nightlife. Med jetlag, fullspäckade dagar och småbarn...not so much.

Hotellen. 5 olika under två veckor. Vissa bra, vissa bättre, ett återseende som framkallade många flashbacks och vissa återkommer jag gärna till igen.

 Turistande. I allra högsta grad. Kameran i högsta hugg, kartor, sightseeing turer... 

Ja det här var alltså en liten snabbis i korthet om vår resa till the sunshine state over there. Men det kommer snart mer!

6 kommentarer:

Katta sa...

Åh, jag känner igen flera olika motiv från vår egna Florida resa från januari månad. Däremot var vi aldrig till Orlando. Roligt att få vara tillsammans med sina nära och kära. Fina bilder bjuder du på!

Desiree sa...

Kul sammanfattning. Så kul att ni åkte hela storfamiljen och att din mamma fick chansen att fira med båda sina döttrar. Er resa påminne en hel del om vår och vårat koncept då vi också åkte som storfamilj med Calles föräldrar och hans syster med familj. Resan blev så lyckad och helt över förväntan.
Känner helt klart igen bron över till Sanibel och fotot från outlet mallen.
Fritterad mat äter jag icke. Gul amerikansk snabbmat har ju strukit från min diet helt och hållet. Jag är så glad över att vi de första tio dagarna i Ft.Meyers hade lägenhets hotell där vi kunde laga egen mat i mångt och mycket för nog tröttnar man på att gå ut och äta hela tiden.
Inte mycket nattliv för oss heller. Ingen av oss är några nattklubbs människor. Miami tycker jag är en cool stad. Sådan härlig exotisk mix på folk, liv och kultur där.
En airboat tur på Everglades hade jag mer än gärna gjort men det hann vi tyvärr inte med.
Epcot tycker jag faktiskt var sådär. Tycker fler av de andra parkerna var bättre. Gillade tex Disneys Animal Kingdom mycket mer. Kommer jag till någon park igen vill jag helt besöka Harry Potters värld. Sea World tycker jag var nice. Mer fokus på shows istället för rides.
Ser fram emot att se fler av dina bilder från resan då du hunnit gå igenom dem.
Kramar!

Martina sa...

Katta-
Jag har varit i Orlando tva ganger nu, men förutom parkerna sa kan jag inte säga att jag har sett speciellt mycket av den staden egentligen.
Kramar

Desiree-
Ja mamma var extra glad över att kunna bade fira sin födelsedag och semestra tillsammans med oss alla.
Jag kan äta en del friterad mat men absolut inte varje maltid varje dag och i Usa blir det alldeles för mycket med san mat.
Älskar Miami och skulle gärna aka tillbaka dit igen! Det finns för övrigt mycket i Florida som är värt att se och göra och som man kan göra fler än en gang. Parkerna är absolut roliga och imponerande, men nu känner jag att jag har sett dom flera ganger och att det kanske räcker.
Men i det stora hela skulle jag inte ha nagot emot att komma tillbaka till Florida igen.
Kramar

Channal sa...

Vilken häftig rolig och spännande roadtrip med bara tjejer!! Jättemysigt!

Kram Anna

Annika sa...

Så kul att se!!
Ser fram emot nästa bomb!!
Men du, du kan äta både gott och nyttigt här ute. Believe me!!
Allt är inte friterat och gult, men det vet du ju också :-) Men visst, snabbmaten efter vägarna ÄR inte kul. Brukar äta på Crackel Barel. BRA! Men jag vet inte om de finns i södra FLA.
Alltså vad jag vill åka till The Keys!! Det är det jag helst vill göra nästa ggn jag kommer till Florida!!
OOOH ja!!
Underbart med vägen ut till Key West.
Shopping ja, den är ju trevlig i detta landet :-)
Nej, jag har ingen längtan tillbaka till WDW och dyl!
Jag åker dit igen då jag får barnbarn, haha!!
men, som sagt, till Key West vill jag! ÅÅÅÅÅÅÅÅ!!!!
KUL att ni alla kunde åka.
Fantastiskt minne för er ALLA!!!
Kramar!!

Martina sa...

Channal-
Trots att tjejerna definitivt dominerar i var familj sa hade vi ända tva karlar med pa resan!
Kramar

Annika-
Jo jag vet, visst finns det även mycket nyttigt och gott i Usa! Absolut! Men det blir ju lätt sa att man generaliserar lite när man bara gör en kort sammanfattning!! Carckel Barel har jag inte hört talas om.
Ja det var verkligen kul att komma till The Keys den här gangen!
Jag känner mig ocksa ganska färdig med parkerna, men man ska väl kanske aldrig säga aldrig?!
Kramar