tisdag 13 maj 2014

LITE LÄSNING...



Lång flygresa. Stora barn som sysselsätter sig själva. Mycket tid. 8 kg inhandlade tidningar, böcker och magasin.

Att man aldrig lär sig...

Jag sov ungefär 9 timmar av 10. Åt båda hållen.

Den enda läsningen jag presterade innan mina ögon föll ihop var Andreas Carlssons bok om sig själv. Andreas, ni vet han som har varit domare i Idol och skrivit låtar till en hel rad kända artister.

Han är även jämnårig med mig och en gammal skolkamrat från gymnasietiden. Lite kul. Många av hans minnen och beskrivningar från just vår gymnasietid fick mig att skratta högt...innan jag somnade.

8 kommentarer:

eastcoastmom sa...

Måste säga att jag är lite avis på dig som kan sova så bra på flyg. Har du nåt speciellt knep?

Annika sa...

LYLLOS dig som kan sova ombord.
Jag är vaken, vaken, vaken och sitter illa och lider. För trött för att läsa, för trött för att se film. Men kan ändå inte sova...
Brukar dvala bort i en slags konstig värld mellan sömn och vaka med min Ipod till hjälp. Men sover, nej det gör jag inte.

Martina sa...

Eastcoast-
Musik i öronen. Och kanske även en hel del stress och sömnbrist innan resan...!
Kramar

Annika-
Jag har musik i öronen och sen sover jag... Men visst, vaknar jag ju till lite da och da och är i detta underliga tillstand da jag inte riktigt sover men inte riktigt är vaken heller. Men vilar gör jag ju ända vilket underlättar för att sen inte bli sa jetlagged.
Kramar

Desiree sa...

Gud så skönt att kunna sova så mycket som du gjorde på flighten. Tycker själv att det ofta är jättesvårt att sova. Så jag laddar alltid med både böcker och tidningar och hoppas på att det ska lite bra filmer att välja bland.
Kram!

Anna, Fair and True sa...

Hej Martina!

Brukar kika in då och då på din blogg då du är med i nätverket av utlandsbloggar med Annika, Désiree, Marie, Petra, Lisa m fl.

Nu tänkte jag fråga dig om tips för en vän som ska till Nice i Kristi himmel med två barn, 5 och 3 år. Vi är själva i Nice då och då men vi var sist där när vår dotter var 18 mån så vi har dålig koll på barnvänliga ställen och aktiviteter. Det låter inte som de kommer ha tillgång till bil så de kan t ex inte åka till Beaulieu-sur-Mer.

Tack på förhand!
Anna

Martina sa...

Desiree-
Jag tycker att långa flygresor är rena paradiset nu jämfört med när barnen var små och jag hade en 3-åring i sätet bredvid och en 1-åring i mitt knä i 10 timmar... Då blev det inte många minuters sömn för mig!
Men nu så sätter jag som sagt i hörlurarna i öronen och sen sover jag utan problem!
Kramar

Martina sa...

Anna-
Hej! Vad roligt att du kikar in här och att du lämnade en kommentar!

Ja det finns ju mycket att se och göra här i Nice och runt omkring. Men däremot så är ju inte Frankrike det mest barnvänliga landet. Naturligtvis kan man ta med barnen på det mesta, vilket många absolut gör, men det är inte som i Sverige att de flesta ställen är speciellt barnanpassade.

Själv var det ju länge sen som jag hade små barn så jag har svårt att komma på något så där på rak arm.
Det finns ju väldigt många fina lekparker runt om i stan, nära flygplatsen ligger en fin och barnvänlig park med både leksaker och djur, Parc Phoenix, vid Antibes finns ju Marineland, la Petite ferme..., i Monaco finns musée Océanographique, i Menton Koaland...men det är ju såklart knepigt om man inte har bil.

Hoppas att det kan hjälpa nagot!
Kramar

Anna, Fair and True sa...

De ska faktiskt hyra bil nu och även bo i en bersgby så då passar ju dina tips bra! Tack!