onsdag 27 oktober 2010

NY BIL TILL SLUT!


I morse var det tva väldigt förväntansfulla och uppspelta tjejer som steg upp direkt da klockan ringde vid 7. Pa rekordtid var de paklädda och färdiga att aka i väg till ridskolan!

När vi kom fram till Villeneuve-Loubet sa visade termometern endast 3 grader, brrr! Men barnen var lika glada för det.

Själv akte jag snabbt tillbaka till Nice igen och mötte upp S hos Peugeot där vi skulle hämta min nya bil.

Mycket papper, skriv pa här, skriv pa där...., hej da min gamla bil, mer papper (Frankrike är ju papperexercisens förlovade land), vänta pa att de tvättade och gav bilen en sista uppsnyggning innan vi äntligen fick den!

Min första tanke när jag sag den var: "Oj, vilken stor bil...!" Lite nervös var jag allt.

Sa var det dags för genomgang av bilen; knapp här, knapp där, spak där, spak här... Mycket att lära!

När vi var sa gott som klara med allting sa upptäckte S ett litet problem med ena dörren, man var tvungen att ge den en extra skjuts för att den skulle stängas ordentligt. Direkt tog de tag i det och den akte in pa extra kontroll. När vi skulle fa den? Tidigast ikväll, annars i morgon.

Ehhh okej, men kan jag fa tillbaka min gamla bil under tiden da?

Det gick absolut inte.

Däremot fick jag lana en 3008 Crossover. Den var absolut trevlig att köra, men jag kom inte sa langt förrens de ringde och sa att allt redan var fixat och färdigt.

Till slut fick jag äntligen min bil (5008)!

Det första jag gjorde var att aka och tanka och jag koncentrerade mig till max för att komma ihag att tanka diesel och inte bensin som jag alltid gjort förut!

Trots att det är en stor bil sa är den lätt att köra och har manga finesser, men okej jag har inte fickparkerat med den ännu. Maste erkänna att jag angrar att vi inte la till funktionen "uppmätning av parkeringsutrymme".

Nu är i alla fall bilen invigd med lite hästskit! Det var tva glada och jättenöja, men TRÖTTA barn som jag kom och hämtade 16.30. Redan innan 21 hade de somnat!

Och ja, just det jag höll pa att glömma att berätta att S som ju var hos tandläkaren idag fick samma dom jag; borttagning av tandnerven om tva veckor! Härmapa där!!

Hade tänkt ta kort pa bilen(arna) och tjejerna pa ridskolan, men det glömde jag totalt bort!

2 kommentarer:

Liz sa...

Vad spannande med ny bil! Kan tanka mig att det ar annorlunda med stor bil, jag kommer bli helt nervos nar vi byter till storre bil innan flytten! Hoppas att du kommer bli nojd med den! Vill garna se bilder nagon dag! Varm kram!!

Martina sa...

Ja den är lite större än min gamla bil och det tar nog ett tag att vänja sig. Köra är inga problem, men fickparkera är en annan sak...
Kramar