tisdag 23 november 2010

HEMSK UPPLEVELSE


Efter att ha tränat i morse akte jag vidare för att handla mat. Pa väg fran gymet mot Carrefour (typ ICA Maxi fast 10 ganger större) sa ser jag helt plötsligt nagot som ligger mitt pa vägen lite längre fram.

Nagra sekunder senare ser jag att det är en stor hund och hinner uppfatta att det star en man med en kundvagn pa sidan om vägen (jag gissar att det är en uteliggare).

Jag hinner precis bromsa in för att inte köra pa hunden.

Samtidigt som jag är lättad över att ha lyckats undvika att köra pa hunden tittar jag snabbt i backspegeln och far syn pa en stor skapbil som praktiskt taget är inne i bakluckan pa min bil.

Vilken tur att han ocska hann bromsa i tid.

Jag ser tva bilar som stannat vid sidan av vägen vid mannen.

Hunden ligger kvar mitt i vägen. Livlös?

Jag kör sakta om den vid sidan.

Tvekar en hundradels sekund, kanske borde jag stanna?

Hinner inte fundera, ser flera bilar bakom mig. Kör vidare.

Känner mig lite skakad över att ha sett en sa stor hund (antagligen) blivit pakörd och ligga och lida mitt i vägen.

Och ledsen för mannen som kanske mist sin enda vän.

Och far samvetskval för att jag inte stannat. Kanske hade mannen ingen telefon och skulle behövt ringa...polisen? ambulansen? brandkaren? Civilkurage, har jag inte det?

Känner mig skärrad över skapbilen jag sag i backspegeln. Tänk om han inte hunnit bromsa i tid?

Sa mycket som kan hända och förändra ens liv pa bara nagra sekunder...

2 kommentarer:

Liz sa...

Usch vad otackt! Men jag tycker inte att du ska ha samvetskval over att du inte stannade. Du skrev att det redan hade stannat tva bilar pa sidan vid mannen och dom sag sakert till att han fick den hjalp han behovde.

Hemskt att hunden troligen var skadad eller redan livlos, men tyvarr fanns det nog inte nagot du kunde ha gjort. Hade du stannat hade det kanske blivit mer trafikkaos, och det basta var nog att trafiken flot pa om dock lite saktare. Vilken tur att du inte blev pakord av skapbilen!!

Jag blev radd har forra veckan da jag hade alla barnen i bilen och stod vid ett rodljus och vantade. Det blev gront och bilen framfor borjade kora och det flot pa som vanligt och da vi bada skulle svanga till hoger korde jag pa och da plotsligt tvarnitar han!!! Jag korde bromsen i golvet och tackochlov hann jag stanna utan att kora in i honom. Han sag att jag blev forbannad och nu korde han pa jattefort istallet!!! Han var nog ute efter att fa bakluckan lagad antagligen och provocerade mig att kora pa honom. Bakluckan var namligen lite bucklig och repig redan....gud vad arg jag var ocksa pga att jag hade alla tre barnen i bilen och dom kunde ha gjort sig illa..

Jaja, usch otackt var det iallafall och Cassandra pratade om det vid laggdags och det kom tankar som tank om mamma..

Jag ar glad over att du klarade dig oskadd!!

Stor kram vannen min!!

Martina sa...

Tack för dina fina ord. Och vilken tur att det gick bra för er ocksa!
Manga kramar