lördag 14 maj 2011

DET VAR LÄNGE SEN...



Jag tittar pa Melodifestivalen!!!

Det var längesen, väldigt länge sen jag tittade pa Melodifestivalen sist.

Kan nog inte minnas när jag tittade sist. Det var nog nagon gang pa den tiden da varje land fortfarande var tvungen att sjunga pa sitt egna sprak! Da förstar ni att det var länge sen...

När jag var liten tittade jag alltid pa Melodifestivalen! Jag fullständigt älskade Melodifestivalen! Jag kommer ihag hur jag satt med min kassettspelare framför TV:n och spelade in alla later. Ni kan ju tänka er vilket fantastiskt ljud det var pa dom kassetterna! Men trots ett förfärligt daligt ljud lyssnade jag om och om pa alla latarna ända tills jag kunde dom nästan helt utantill.

Men nu var det som sagt väldigt länge sen sist jag tittade pa en Melodifestival. Varför?!

Jag flyttade till Frankrike där man inte ens vet om att det finns nagot som heter Melodifestivalen. Jag vet ingen som tittar pa det och jag har aldrig fattat hur kandidaterna som ska representera landet väljs ut. Det är inte som i Sverige där det är en stor folkfest och där artister slass om att bli utvald. Här är det bara nagon som utses (inga tävlingar eller utsändningar pa TV) och som "maste" representera landet.

Och sa tappade jag lusten helt enkelt da reglerna ändrades och man tog in alla östländer och alla fick sjunga pa det spraket man ville (läs engelska). Det var ju det som var charmen med Melodifestivalen att varje land sjöng pa sitt egna sprak.

Men ikväll, av nagon anledning, sa började vi titta. Vi missade dom första, men sag Sverige som var jättebra (jag gillar lilla Saade), Frankrike var ocksa jättebra trots att det inte är nagon lat som vinner Melodifestivalen. Och om ni undrade, jo han sjöng pa franska eller för att vara helt exakt, pa korsikanska vilket later väldigt mycket som italienska men det var det alltsa inte.

Men faktum är att jag tyckte om nästan alla latar!! Med nagra undantag som Irland och Moldavien... Har nästan lust att köpa skivan!

Spänning, spänning...

Vem vinner?!

Inga kommentarer: