torsdag 5 maj 2011

EMMAS VÄRLD

I tisdags efter skolan säger jag till barnen att dom maste göra läxorna till torsdag redan da eftersom Emma har sitt kalas pa onsdag eftermiddag.

Emma säger att hon bara har en dikt som läxa. I Frankrike är det väldigt vanligt att barnen maste lära sig dikter utantill var och varannan vecka.

När jag kommer in i hennes rum för att förhöra henne visar hon mig ett papper där hon har skrivit ner en dikt.

Jag undrar: -"Skulle du verkligen bara skriva av en dikt?!"

Emma: -"Nej, vi skulle hitta pa en egen dikt!"

Jag: -"Okej?! Hitta pa en egen dikt?!! Jaha, okej da."

Igar pa kalaset.

En av mammorna: -"Jag maste fa be och lana Emmas skrivbok. Sasha har
glömt sin och med alla ord som dom ska kunna tills i morgon..."

Jag (sätter nästan tartan i halsen): -"Va, vilka ord?!!" Emma sa ju att dom bara skulle skriva en dikt..."

Mamman: -"Ehhh, en dikt... nej, men dom har en hel lista med ord att lära sig utantill och sa har dom ju prov i naturvetenskap och det är verkligen mycket att lära sig. Vi har hallt pa hela pasklovet med det!"

Jag: -"Emma!!!!!!"

Emma kommer.

Jag: -"Hmm.., jag har just hört att du har prov i naturvetenskap och en hel lista med ord att lära dig tills i morgon!"

Jag gör mitt bästa för att inte lata alltför arg, det är ju hennes kalas ända.

Vet inte om Emma svarar nagot eller om det bara är det att jag inte kan/vill höra hennes svar eftersom jag ända är lite arg.

Jag igen: -"Och förresten, kan du lana ut din skrivbok med alla orden för Sasha har glömt sin i skolan?"

Emma: -"Nej, min är ocksa i skolan!"
Svaret kommer ut ur hennes mun som om det vore helt naturligt och inte alls nagot konstigt med det.

Suck.

Ska man skratta eller grata?!

Summan av kardemumman kan väl sammanfattas som att Emma ma ha fyllt 9 ar men hon lever fortfarande i sin egna lilla värld ibland.

P.S. Maste jag tillägga att vi efter kalaset igar kväll pluggade naturvetenskap?! Hur barn blir till, vilka som föder levande barn och vilka som lägger ägg...

2 kommentarer:

Liz sa...

Oj oj oj - hur gick det pa proven? Hade hon glomt laxorna eller "latsas glomma"? Kan se det framfor mig och satta mig in i situationen, man ar arg men vill anda inte bli for arg...:) Jag tycker det ar lite svart ibland, vet inte om du tanker lika, men ibland har jag lust att lata Cassie ta hand om laxor, komma ihag prov, uppgifter som ska lamnas in pa vissa datum etc sjalv, hon ar stor nog att skriva upp det i sin kalender och "planera sin tid" - MEN sen vill jag ju inte att hon ska glomma da allt gar pa betygen har och hjalper henne att komma ihag, (tjatar och paminner....)MEN kanske att jag gor henne en bjorntjanst, kanske ar det battre att lata henne "misslyckas" nagongang pga att hon sjalv inte tagit ansvar....Kanske att jag borjar med det nasta ar, dom har bara 3 veckor kvar i skolan innan sommarlovet och det ar lite sent att borja nu! Hur gor du med Bianca? Tar hon ansvar sjalv for laxor etc?
Kram vannen!!

Martina sa...

Ja, hon sa att provet i naturvetenskap gatt bra. Vi far väl se när hon far tillbaka rsultatet. Och proven pa alla orden har tydligen blivit uppskjutet tills om tva veckor. Sa da har vi ju tid att plugga. Men hon har fortfarande inte tagit hem skrivboken...
Ja, jag känner absolut igen problemet med den eviga fragan; tjata eller inte tjata. Men oftast tjatar jag. Tyvärr??
Jag tjatar pa Bianca ocksa, även om hon kanske är lite mer ansvarsfull av sig själv (hittar inte pa läxor eller "glömmer bort" läxor...)men ibland gör hon sina läxor lite för "fort" eller skjuter upp arbetet lite för mycket. Vi far väl se hur det blir nästa ar da hon börjar i en ny skola och ett nytt stadium (typ högstadiet)....
Herregud, vad sommarlovet börjar tidigt hos er! Här är det inte förrens i början av juli.
Kramar