tisdag 5 februari 2013

MAC - NEGATIVT OCH POSITIVT


Igar förmiddags stod jag utanför Apple Store när de öppnade portarna. Och jag var inte ensam. Det vällde in folk och hela affären fylldes pa nolltid.

Eftersom jag inte hade nagon bokad tid och jag, som sagt inte var ensam där inne, sa fick jag först till svar att det skulle dröja minst tva timmar innan nagon tekniker skulle bli ledig och att det inte ens da skulle vara helt säkert att nagon skulle ha tid att hjälpa mig. Suck.

Efter ett tag lyckades jag trots allt fa tag pa en snäll kille som tog en snabbtitt pa min dator med hjälp av en apparat och som gav mig svaret att det troligtvis var harddisken det handlade om. Hur illa det var och huruvida det skulle kunna ga att laga eller inte kunde han dock inte svara pa. För att fa ett svar fullständigt svar behövdes det först göras en grundlig analys av datorn och för att göra det skulle jag behöva boka en tid.

Den tidigaste tiden jag kunde fa var klockan 16.20. Precis den tiden da jag hämtar Emma i skolan. Som tur var hade jag en snäll väninna som har barn i samma skola och som kunde ställa upp och skjutsa hem Emma sa att jag kunde vara tillbaka pa Apple Store da.

Teknikern som tog hand om mig, eller om min dator rättare sagt, kopplade upp en massa apparater pa datorn och läste av alla möjliga, för mig, helt oförstaeliga saker.


Jag hade ju redan förstatt att det handlade om harddisken och att det snarare var ganska allvarligt sa jag var ju inställd pa bade ALLVARLIGT och DYRT. Fragan var hur allvarligt och hur dyrt? Hur löd da domen?

Ja det var väl bade positivt och negativt.

För det första sa sa han att mitt batteri var näst intill dött. Till det kom det en hel radda med förklaringar i tekniska termer som jag inte riktigt kan aterge. Men kontentan var att jag hade slitit ut batteriet genom att istället för att lata datorn vara kopplad till en kontakt sa mycket som möjligt använt batteriet alldeles för mycket. Och jag som trodde att jag hade gjort helt rätt med att just använda batteriet sa mycket som möjligt just för att "spara" pa det och sa var det tvärtom! Min metod var tydligen den rätta för 15-20 ar sen...

Dumt, men jag trodde verkligen att jag hade gjort det som var det bästa för batteriet. Nu vet jag bättre. Jag kan visserligen fortsätta med det batteriet jag har tills det verkligen är helt dött. Da maste jag byta ut det vilket i och för sig kostar 129 € men ända känns okej och absolut värt det med tanke pa vad datorn kostar.

Men, det det här med batteriet hade dock absolut ingenting att göra med det faktum att datorn inte längre ville starta. Det berodde pa harddisken som var skadad.

Det fanns 3 olika möjligheter:
  1. Antingen sa var den totalt skadad och helt död och datorn skulle inte kunna starta mer med denna harddisk.
  2. Eller sa skulle den kunna starta igen men bara för en stund; nagra minuter, nagra timmar, nagra dagar, veckor, manader... innan jag far samma problem igen.
  3. Eller sa skulle den kunna starta om och fungera som vanligt igen.
Efter att ha gjort en reinstallation, eller vad det nu hette, av harddisken sa startade i alla fall datorn om sa nu aterstar det att se om det är m alternativ 2 eller 3 som det handlar om.

Far jag samma problem igen sa betyder det att det verkligen är nagot oreparabelt fel pa harddisken och da maste jag verkligen byta ut den. Lite surt. Men ända ganska okej. Det skulle kosta 200 € och visst det är mycket pengar, men fortfarande absolut värt det da det skulle kosta betydligt mer att köpa en helt ny Mac. Och det positiva i det hela är att jag i sa fall skulle fa en harddisk med dubbelt sa stor kapacitet som den jag har idag da den tydligen inte finns längre.

Sa nu är det bara att vänta och se vad som händer.

Däremot sa förlorade jag ALLT som fanns pa datorn. Alla dokument, all musik, alla foton, alla filmer.... ALLT. 
Som tur var sa hade jag sparat det vikigaste, foton och filmer, pa en extern harddisk i mitten av december, sa jag har trots allt inte förlorat precis allting.

Nu maste jag dock ägna större delen av dagen till att föra över foton, filmer... och aterinstallera alla program som Skype, Picasa... Inte sa svart men väldigt tidskrävande. Suck.

Men jag ska inte klaga, det kunde ha varit mycket värre.

Men nu maste jag vara duktig och spara ALLT väldigt ofta sa att jag, om det skulle hända igen, har allting kvar och det inte behöver bli lika besvärligt och tidskrävande igen.


Trakigt, stressande och jobbigt när ens dator kranglar eller gar sönder. Men trots att det var mycket negativt sa känns det ända ganska positivt faktiskt. Det mest jobbiga är att det kommer att ta en evig tid att fa allt till rätta igen.

Men positivt var ocksa att möttes av den här vackra solnedgangen när jag lämnade Apple Store igar kväll.

7 kommentarer:

Miss Marie sa...

Skönt att datorn inte var helt död, men trist att allt försvann! Hoppas den håller sig alert i ett bra tag nu så du slipper köpa ny!

eastcoastmom sa...

Jag säger bara: Time Machine... use it!
Kramar

Sis sa...

Ååå du har ofta otur med datorer!! Men vad skönt att så mycket gick att rädda men lite spill dock. Ja vi lägger över alla våra kort och filmer direkt på externa hårddiskar, har två nu. Man är ju livrädd att de skulle försvinna! Jag vet ångesten när hela datorn dör och man tror att allt är borta, det hände ju vår laptop men Ds kompis fixade den så att vi fick ut det mesta.
Kram kram kram

Annika sa...

Säger som Eastcoast!
Investera i en Time Machine. När jag skaffade demn här macen skaffade vi time machine också.
Det går helt automatiskt.
jag har varit med om totalkrashad dator, the motherboard. DET var min gamla Sony Vaio. De kunde rädda alla mina bilder, men det kostade, runt 1000 dollar, tror jag.
Sen blev det macen och Time machinen.
Jag använder min mac massor utan att ha den ikopplad. hela dagen sitter jag vid med endat batteriet, och laddar den framåt eftermiddagen då den nästan laddat ur.
men så ska man inte göra alltså?
NU håller jag alla tummar för att din dator ska klara sig länge till.
Räknar med att min ska hålla 4-5 år iaf. Det är ju inga billiga prylar det här, precis...
Kramar!!

Martina sa...

Miss Marie-
Ja, som sagt, bade positivt och negativt. Det jobbigaste just nu är att aterställa allting, det tar ju san tid.
Kram

Eastcoast-
Japp jag har noterat det nu! Tack för rad.
kram

Sis-
Ja nu ska här sparas och organiseras!
Kram

Annika-
Precis sa gjorde jag ocksa och trodde senhart pa att det var det bästa och att det var sa man skulle göra, men tydligen är det HELT fel!
Jag hoppas ocksa att den ska halla ett tag till, men nu vet jag i alla fall vart jag star och att jag kan byta ut harddisken om det händer igen. För en 200-300 euros är det ju absolut värt att betala istället för att köpa en ny. Som sagt, de är ju inte direkt billiga saker.
Tack för tips.
Kramar

Saltistjejen sa...

Å så jobbigt! Men tur att du iallafall sparade i December!
Men som Eastcoast mom och Annika säger ovan säger även jag - TIME MACHINE!! SÅÅ BRA!!!!!
Lycka till nu!
Kram!

Martina sa...

Saltistjejen-
Sa du har ocksa den?! Okej, jag fattar!!
Välkommen tillbaka förresten!
Ska ga in och kika hos dig hur du har haft det. Har inte hunnit läsa sa mycket bloggar de senaste dagarna men min kranglande dator som tagit upp allt tid.
Kramar