torsdag 7 februari 2013

MAC OCH TIME - TIDSSLUKARE


Hela den här veckan har gatt at till att ägna mig at min Mac som kraschade i söndags, som jag skrev om i tidigare inlägg (här och här kan ni läsa om det).

Jag hade ju turen att kunna fa den lagat redan i mandags. För hur länge aterstar dock att se. Men just nu funkar den i alla fall och i tisdags skulle jag snabbt föra tillbaka det som jag hade sparat pa min externa harddisk.

Det var bara det att det tog mig precis HELA dagen att försöka göra det för att till slut pa kvällen inse att jag inte fick det att fungera. Stress och frustration.

Sa igar morse var jag ater igen tillbaka pa Apple Store och fick lite hjälp av en kille som bara pa nagra minuter förklarade hur jag skulle göra. Det lät hur klart och tydligt som helst! Inte lika enkelt och definitivt inte lika snabbt när väl ska göra det själv hemma.

Han hjälpte mig även att konfigurera Time Capsule pa Macen, som jag efter manga varma rekommendationer även bestämt mig för att köpa. "Nu är det bara att koppla i tva sladdar när du kommer hem och sa kan du börja använda den!" sa han när han var färdig med inställningarna.

Bild lanad fran google.
Jag kände mig glad och enormt lättad när jag gick därifran. Men det var innan jag visste hur struligt och lang tid det skulle ta för mig att fa igang den lilla söta apparaten.

För att göra en lang historia kort. Det tog mig resten av dagen innan jag fick igang den. Och manga langa samtal till AppleCare. Och en stor dos av stress och frustration. Och manga försök och kopplande av sladdar hit och dit.

Jag var sa trött pa allting under eftermiddagen att jag hade kunnat slänga ut allting genom fönstret!

Han i affären som sa att allt var klart för användning kan aldrig nagonsin ha gjort den här proceduren själv?!

Nu är den i alla fall äntligen igang och har gjort sin första säkerhetskopia, som i och för sig tog ungefär 18 timmar, men det sägs det är helt normalt att den första tar jättelang tid med att det hädanefter bara kommer att ta nagra minuter.

Nu är det bara att halla tummarna för att den ska fortsätta att fungera bra!

Och ja sen är det "bara" att starta om och föra över allt och ladda ner alla program som försvann ocksa..

Never ending story.

3 kommentarer:

Mam sa...

Jag är glad att det äntligen fungerar för dig. Vad du är duktig!!! Jag hade gett upp för länge sedan. Puss mam

Saltistjejen sa...

Hoppas nu det kommer att fungera!! och jo första tar lång tid för då ska ju precis ALLT kopieras. Men sedan uppdateras ju bara det som är nytt! :-) Så det tar inte lika lång tid.
Kram!

Martina sa...

Mam-
Nej ger upp gör jag inte, men däremot sa tar det ju galet mycket tid!! Vi far väl se huruvida det kommer att fungera nu.
Kramar

Saltistjejen-
Ja, det hoppas jag med. Men med tekniken kan man aldrig vara riktigt säker.
Nej nu tar det inte lika mycket tid med jag tycker att den kopierar lite väl ofta!
Kramar