onsdag 6 februari 2013

ORANGE CITRON


Orange citron, mandarin-citron... jag har ingen aning om vad den kallas eller vad det egentligen är, men detta är frukten som vart citronträd har gett oss i ar. Jag skrev om den här konstiga frukten lite tidigare i ar och det kan ni läsa om här.

Och som jag skrev i det tidigare inlägget sa vet jag med säkerhet att det är ett helt "vanligt" citronträd som vi har ute pa var terass. Vi fick det när vi flyttade hit för 13 ar sedan och sen dess har vi alltid fatt nagra citroner, vanliga gula citroner, varje ar. Men i ar sa har vi helt plötsligt fatt denna märkliga orangefärgade frukt som till utseendet mest liknar en mandarin.




Häromdagen sa plockade vi ner frukten för att öppna den och se hur den sag ut inuti och framför allt känna hur den smakar.

Skalet kändes precis som ett mandarinskal och frukten inuti liknade ocksa en mandarin med dess klyftor. Däremot sa smakade den precis som en citron! Mycket märkligt att äta nagonting som ser ut som en mandarin men som smakar som en citron!



Jag har fragat folk omkring mig och googlat om det, men jag har fortfarande inte hittat nagon förklaring till detta väldigt underliga fenomen. Är det nagon som vet, sa far ni gärna berätta hur det kan komma sig att det blir sa här och vad det är för nagonting!

4 kommentarer:

Annika sa...

LUSTIGT!! Mkt underligt.
Hoppas att du får svar i citron-mandarin-klemetin frågan!
Såg på Insta att du hade vissa problem med Macen igen.
FAAAAN!!!!
Hoppas det gick att ordna.
Kramar!!!

Martina sa...

Annika-
Ja visst är det jättekonstigt! Inte för att jag är nagon expert direkt vad gäller växter, men jag förstar inte hur det kan bli sa här.

Ja, alltsa Macen fungerar fortfarande, men det är allt annat runt omkring som man tycker skulle vara sa himla enkelt och snabbt gjort som visar sig vara svarare än vad man tror och som tar GALET mycket tid!!! Suck.
Kramar

Channal sa...

Måste vara någon slags pollinering... en korsning! Ett litet bi som har suttit på en klementinblomma och sedan kommit till era citronblommor!

Häftigt! Så kan man göra med rosor med en pensel och sedan få korsningar o nya sorter!

KRAM Anna

Martina sa...

Channal-
Fantastiskt att det kan bli sa!!
Jag är sa dalig pa sant där. Men lustigt är det i alla fall att det kan bli en "helt ny" frukt!
Kramar