torsdag 27 januari 2011

PRESBYOPI + MYOPI = ???

För en vecka sen var jag pa min arliga kontroll hos ögonläkaren. Eftersom jag för flera ar sen opererades för näthinneavlossning sa är det viktigt att jag regelbundet kollar mina ögon.

Den här gangen var allt oförändrat, vilket är ett gott tecken.

Däremot sa uppskattade min ögonläkare, Docteur Grandon, att jag om si sadär en 5 ar kommer att drabbas av presbyopi (alderssynthet) ni vet när man maste sträcka pa armarna för att kunna läsa tidningen.
Jaha?!

Men eftersom jag idag är närsynt, väldigt närsynt, och maste halla tidningen ungefär en halv centimeter fran ögonen för att kunna urskilja en text utan glasögon sa hur far jag göra da?

Presbyopi + Myopi (närsynthet) = normalseende??!

Man kan ju alltid hoppas!!

2 kommentarer:

Liz sa...

Hej! Det later ju lite konstigt att det kan vanda sa dar snabbt?! Hoppas att du inte far nagra problem med det bara utan att det "bara" ar att byta glasogon eller sa! Du skrev att Bianca skulle till ogonlakaren ocksa, gick det bra? Hur ar det med barnen, har dom "problem" med ogonen eller normalseende?

Martina sa...

Nej, det kommer inte att vända utan att jag kommer fortfarande vara närsynt och fa presbyopi ocksa (antagligen). Bianca är lite översynt vilket kommer att ga över när hon blir lite äldre. Det beror pa att ögat är "för kort" men det kommer som sagt att växa bort. Annars sa har barnen inga problem med synen. Emma är lite sur för att hon inte far nagra glasögon!
Allt bra med er?!
Kramar