måndag 20 maj 2013

SOL, HAV OCH MENTON


Pentecôte, alltsa pingst är det idag. I Frankrike är det fortfarande en röd dag vilket vi tackar för. Sa ingen skola idag. Istället sa tog jag och tjejerna bilen och akte iväg till Menton.

Och ater igen sa tjatar jag om havet. Detta hav som aldrig slutar att fascinera och som är ett stort och viktigt element här nere. Idag var det ett kraftfullt, brusande och stormande hav som bjöd pa stora vagor i den lilla citronstaden.




 Ja ni ser, det är inte bara jag som fotar Medelhavet!



Pa TV sa de ikväll att det enda som skiljer arets maj manad fran en vanlig novembermanad är att dagarna är längre nu än vad de är i november. Men vad gäller vädret och temperaturerna sa är de tydligen likvärdiga med en normal novembermanad. Och det märks inte minst pa stranden som är ovanligt folktom!





 Visst ser väl blommorna pa det här trädet ut som flaskborstar?!






Bron som man ser där uppe är motorvägen mot Italien. Behöver jag säga att det är en ovanligt vacker motorväg?!







I skyltfönstret till vänster ser ni (trots dalig bild) fyra stycken jättenougater och till höger är det ett gäng jättemaränger!


7 kommentarer:

Charlie sa ... sa...

Jaaa!!! Jag kommer nu, på en gång :-) vi måste komma till dig och till mig <3

Menton - älskar! Var där en hel vecka och det var underbart. Längtar alltid tillbaka.

Tack för underbara bilder!!!

KRAM
Lotta

Saltistjejen sa...

Härligt med långhelg! Och även om ni har ovanligt kyligt tycker jag det ser fantastiskt ut!! :-)
Vackert och magiskt. Vilket ljus!
Kram!

eastcoastmom sa...

Supergillar! Det kanske är där man borde bosätta sig när maken pensionerar sig...? Om en massa år.

Sahra sa...

Vilken vacker stad. Dit vill jag åka. Och sedan fortsätta på den där motorvägen till Italien.

Martina sa...

Lotta-
Det vore underbart!
Ja Menton är verkligen en söt liten stad!
Kramar

Saltistjejen-
Jo, sa länge det är soligt och fint sa är det ju okej, men jag längtar ända efter lite mer värme nu.
Kramar

Eastcoastmom-
Ja, Menton är som sagt en väldigt söt och trevlig liten stad. Dock lite väl liten för att jag skulle vilja bo där pa heltid. Men jättemysigt att aka dit lite da och da.
Kramar

Sahra-
Later som en bra plan!
Kramar

Annika sa...

Så otroligt vackert, Martina.
Vilken fin stad.
OCH så detta hav...ja, bodde jag som du skulle jag ständigt fotografera det stora blå!
Kram!

Martina sa...

Annika-
Tack! Vad roligt att du gillar bilderna. Ja Menton är gulligt och lite idylliskt.
Och visst är havet ett fantastiskt "foto-objekt" som man aldrig tröttnar pa.
Kramar