måndag 27 maj 2013

SOLIG MORS DAG TILLSAMMANS MED LA FAMILLE


Igår firades Fêtes des Mères, Mors Dag, här i Frankrike liksom i många andra europeiska länder. Vädret bjöd på strålande sol hela dagen och det hade inte kunnat bli mer perfekt än en härlig lunch på stranden tillsammans med la famille.

Men först blev jag bortskämd med söta presenter från mina prinsessor på morgonen.

Bianca hade skrivit en fantastiskt fin dikt till mig.
Som jag har försökt att översätta här:

Mamma,

Du gav mig liv
Och vaggad utav din kärlek
försvann mina rädslor från barndomen.
Mina sorger flög iväg 
till ditt mammahjärta
som är fyllt av ömhet.
Hand i hand tillsammans med ditt leende
har jag försökt att sakta växa upp,
lära mig av erfarenheten genom åren.
Och trots att tiden har fört mig
mot en efterlängtad självständighet
så har den aldrig brutit bandet
som förenar mitt hjärta med ditt.
Du har skyddat min barndom,
och lyst upp min ungdom.
Och varje dag fyller du min existens med ljus!

Jag älskar dig.


Och av Emma fick jag ett fint kort som hon hade skrivit och ett jättefint halsband som hon hade tillverkat av speciella pärlor. Och som jag självklart bar med stolthet hela dagen igår!



Mitt på dagen gick vi längs havet på Promenade des Anglais och åt en härlig lunch på Ruhl Plage tillsammans med resten av familjen.











Kusiner

Amerikanskt à la française!

Jag åt en inbakad lax med grönsaker.











Till espresson serverades en Bocconcino Dai Dai - en slags liten glass som var ljuvligt god!








Det finns många olika sätt att sola på, kolla in mannen i mitten längst ner som ligger som en sjöstjärna! Eller vad det nu ska föreställa.





11 kommentarer:

Miss Marie sa...

Men aaaahhhhhh!!! Vad varmt o skont det ser ut! Nagra futtiga plusgrader o regn har, ser skont ut med sol o bla himmel! :)

Pratar du svenska eller franska med dina dottrar? Ar de flytande pa bada spraken?

Charlie sa ... sa...

ja, aaaaahhhhh från mig med!

ljuvligt, underbart, vill vara där.

Vilken fantastisk dag ni hade.

KRAM!!

Martina sa...

Miss Marie-
Det var verkligen varmt och skönt, men nu ska det tydligen bli sämre igen...

Vi pratar en del svenska, mest blir det förstas när vi är i Sverige, det känns mest naturligt för barnen. När vi är hemma blir det mest franska. Men dom kan ända prata ganska sa bra pa svenska och förstar det mesta.

Kramar

Lotta-
Ja, det var en härlig dag!
Perfekt väder, god mat, trevligt sällskap!
Kramar

Saltistjejen sa...

Vilken fantatisk dag ni fick tillsammans! OCH vilka underbara presenter!
Härligt firande och Grattis!

Martina sa...

Saltistjejen-
Ja det var en härlig dag och de finaste presenterna!
Kramar

Mam sa...

Så jättefina presenter du fick av dina prinsessor. Jag är så glad att ni allesammans fick en sån fin dag tillsammans på stranden. Puss, puss

Annika sa...

VAD fint.
Vilka vackra bilder, och vilken fin dikt.
Ni hade det fantastiskt fint.
Kram!

Martina sa...

Mam-
Ja bade fin dag och fina presenter!
Kramar

Annika-
Ja det var en jättehärlig mors dag!
Kramar

Liz sa...

Vilka fina morsdags presenter du fick av tjejerna. Dikten var sa vacker och halsbandet med, det ar ju sa harligt nar dom lagger ner lite tid for presenterna!

Sen vilken dag! Vilka otroliga foton! Tank att detta vackra ar vardag for dig!! Sa underbart och jag skulle SA otroligt garna vilja promenera dar med dig....suck...

Saknar dig!
Stora kramar!

Josephine sa...

Men gud vilka härliga bilder! Och vilken fin blogg du har!

Jag bor själv i Nice och har en blogg :)

http://rivierabloggen.se

Martina sa...

Liz-
Ja visst var dom söta presenterna!
Jag skulle otroligt gärna promenera med dig här ocksa, eller varsomhelst bara att fa ses överhuvud taget vore ju underbart!
Saknar dig ocksa!
Stora kramar

Josephine,
Hej och välkommen hit! Vad roligt att du gillar min blogg!
Jag ska titta in hos dig ocksa.
Kramar