söndag 26 april 2009

KLIMATFÖRÄNDRINGAR


Öhh, vart tog varen vägen? För alla som undrar kan jag i alla fall meddela att den inte är här nere pa Franska Rivieran.

I förmiddags, pa vägen till Saint Tropez hade vi regn, och da menar jag REGN, blast och kallt, termometern i bilen visade pa 12°C! Av det lilla man kunde se genom de regndränkta fönsterrutorna pa bilen sa var det meterhöga vagor som skummade och palmer som höll pa att flyga all världens väg. Stränderna, som vanligtvis i april redan brukar börjar fyllas med folk, var helt öde. Man hade kunnat tro att vi befann oss i november manad, inte i april. Min svärmor, som ocksa var med, sa att hon hade haft hus i Saint Tropez i ca 40 ar nu och att hon aldrig varit med om en sämre april-manad. Kul (not)!

Emma, som ibland har lite egna idéer för sig, satt hela vägen i bilen med sina solglasögon pa sig. Hon hade fatt för sig att det skulle fa solen att komma tillbaka. Vi hade hemskt gärna velat tro pa det vi ocksa, men tyvärr, den maste ha gömt sig langt härifran för vi fick inte se ens en liten strale av den.

Det första vi gjorde när vi kom fram var att sätta pa värmen i hela huset. Resten av dagen satt vi mest bara och huttrade och väntade pa bättre tider.

Jag och S akte tillbaka till Nice i kväll (mannen jobbar i morgon och jag ska aka och hämta mina kära föräldrar pa flygplatsen i morgon förmiddag) och pa motorvägen i närheten av Cannes var det totalt störtfall! Vindrutetorkarna fick jobba hart!

När vi kom hem, möttes vi av en lagom glad Jean-Paul (vart omrades kära vakt och allt-i-allo) som höll pa att torka upp i ett översvämmat garage.

Nu blev det inte sa mycket bilder tagna idag, men en passande "dagens outfit" hade varit; regnställ, gummistövlar och som accesoir ett paraply.

Dom som inte trodde pa klimatförändringar tidigare kanske ska börja ändra asikt nu?! Men vänta, skulle inte växthuseffekten ge ett varmare klimat? Det är visst inte bara klimatet som är ut styr, utan även teorierna!

2 kommentarer:

Anonymous sa...

Burr... lät inge vidare det där! Själv låg jag och solade igår på balkongen sedan vart det in till staden med D och kaffe på ett utefik längs med vattnet, härligt! Det har varit en kanon helg! Vem sa att Sverige inte kan slå France i vädret, hehe!
Mamma och pappa är nu på Arlanda och jag har varit på jobbet sedan kl. 6. Inte alltför ofta som jag går upp kl. 4.15... fy för tidiga mornar men på vägen ut till Arlanda stod solen alldeles gyllene i horisonten och det var så vackert, ser ut att bli en solig dag idag igen!
Ha det så mysigt nu, önskar jag hade kunnat vara med er också!
Kram kram sis

Anonymous sa...

Jag kan tala om at varen är i Tyskland :-) över 20 grader hela april! Kram, Malin