tisdag 21 april 2009

SVENSK SOMMAR


Mulet, smaregn, solsken om vartannat och ca 15-20 grader varmt (eller kallt, det beror hur man ser pa det) - det later som svensk sommar! Och det är just det som vi har här nere i Nice just nu, svensk sommar alltsa. Det innebär att man vet inte vad det blir för väder imorgon, inte ens om en timme för det varierar hela tiden, det är svart att planera vad man ska göra, ha pa sig och ja, det är allmänt irriterande.

I morse, mellan tva regnskurar, kunde barnen i alla fall börja pa tennisskolan! Och under tiden passade jag pa att ga pa ett gympapass, 1 timme mag-och rumpgympa! Skönt är väl inte direkt det rätta ordet för att beskriva hur det känns just da när man ligger där pa en svettig gympamatta och tar i för kung och fosterland, men efterat känner man sig ju i alla fall ganska nöjd. Det vill säga, ända tills träningsvärken börjar kännas av.




När jag fragade Thierry, barnens tennistränare, om han ville vara med pa bild i min blogg sa svarade ha med glimten i ögat "Ja, om du gör lite reklam för klubben" sa; barnen spelar alltsa tennis pa CSL St Augustin i Nice med Thierry Pommier.

Chattade med min kära syster yster för ett tag sen, hon är hemma och är sjuk stackarn. Hon satt just da och letade efter recept pa nyttig mat och jag sa stolt att jag hade gjort "Chili con carne" till lunch idag! Det maste väl klassas som nyttig mat i alla fall?! Det är nyttigt(hoppas vi pa), snabbt o enkelt och alla gillar det här hemma. Det är mina kriterier när jag letar recept pa mat, ja okej da, nyttigt kanske inte alltid är ett kriterium.



Jag har ju pratat en hel del om barnens alla läxor i min blogg. En del kanske undrar hur det kommer sig att Emma som inte en har fyllt 7 ar än (men snart!) redan kan ha läxor varje dag. Och nej, det är inte jag som pressar henne till att bli nagot slags "underbarn".
Men här i Frankrike är ju skolsystemet nagot annorlunda mot det svenska. Här nere börjar barnen i skolan när de är 3 ar gamla (vissa även redan vid 2 ar beroende pa olika skolor). De tre första aren kallas "Maternelle" och är enligt lag ej obligatoriska. Men för att ge en förklaring till att alla barnen ända gar där sa kan man jämföra det med svenska gymnasiet som ju heller ej är obligatoriskt (men alla gar ju i de flesta fall trots allt där ända). Dessutom sa kan man ju tillägga att mammaledigheten här bara varar i högst 3 manader och pappaledigheten, ja du, jag tror pappor har rätt till 2 veckors ledighet i samband med födseln, dvs om man inte är egen företagare som vissa, da har man rätt till.... att ga till jobbet alla dagar.
När barnen gatt ut "Maternelle" kan de räkna, skriva alla bokstäver (i skrivstil, sadan som mamma och mormor lärde sig i skolan och som jag fortfarande har jättesvart att läsa), sitt namn, vissa stavelser och en del har redan börjat lära sig att läsa.
Nästa stadium är "Primaire" där man gar i 5 ar. Första aret lär sig alla barnen huvudsakligen att läsa och skriva ord, räkna enklare uppgifter och sist men inte minst sa lär de sig nästan varje vecka en dikt utantill (vilket man fortsätter med genon hela "Primaire")! Efter "Primaire" gar man 3 ar i "Collège" (motsvarande det svenska högstadiet) och sen kommer man till "Lycée" vilket är motsvarigheten till gymnasiet.

Emma gar nu alltsa sitt 4:e skolar och Bianca sitt 6:e skolar redan. Fran och med det 5:e skolaret har man utöver franska (lära sig läsa) och matte även fransk grammatik, historia, geografi, naturvetenskap, civilkunskap och engelska (jo fransmännen lär sig faktiskt franska i skolan tro't eller ej!). Betyg far man i stort sätt pa varje uppgift man gör, jag i alla fall pa alla prov och betysbulletinen (kan man säga sa?) med frökens och rektorns kommentarer och underskrifter far de tre ganger under ett skolar. Har man inte fatt tillräckligt bra betyg ett ar, ja da far man ga om sin klass.
I "Maternelle" och "Primaire" gar barnen i skolan mandag-tisdag och torsdag-fredag (förr även lördagsförmiddagen vilket nu är borttaget sen förra aret) fran klockan 8.30 till 16.30 varje dag. Onsdagar är menat att barnet ska passa pa att göra andra aktiviteter som till exempel nagon sport eftersom det inte finns sa mycket tid till det pa kvällarna i veckan. Da maste ju barnen ägna sig at sina läxor, nagot de har varje dag även under helger och lov, och vilket man far räkna med tar (kan variera väldigt) ungfär 1- 2 timmar.

Sa visst är det skillnad mot det svenska skolsystemet?! Nagot mellanting hade nog inte varit sa dumt kan jag tycka.

Inga kommentarer: