söndag 19 april 2009

SKÖN SÖNDAG!


Vi fick sova lite längre idag i alla fall. Vid 8.20 hörde jag nagra sma fötter som smög sig in pa toa men sen somnade jag om en timme till da jag vaknade av musik och röster! Barnen satt i Emmas säng och spelade ett spel...

Ja, ja man far inte klaga... För nagra ar sen blev man väckt betydligt tidigare av att en liten öppnade sovrumsdörren med en smäll, tände lampan i taket och ropade "jag är hungrig"! Och ännu nagra ar tidigare, ja, da blev man ju väckt hela natten med ett intervall av nagra timmar, sa man far verkligen inte klaga.

Som vanligt varje söndag aker S till marknaden, le Cours Saleya i Gamla Nice, och inhandlar frukt och grönsaker för hela veckan. Visst, det är betydligt dyrare än att handla i supermarché men ocksa betydligt trevligare och godare! Idag akte barnen med S sa jag i lugn och ro kunde förbereda dagens lunch; en hemmagjord pizza med kycklingbitar (jag brukar ha skinka pa men jag hade visst ingen, oops!), chorizo, tomater och mycket ost pa. Alla gillar!

3 kg jättegoda jordgubbar!
Undrar om den här gubben uppfyller EU-normerna?!
Pa eftermiddagen blev det lite läxläsning. Jo, här har barnen läxor även under loven! Och det är lika bra att sätta igang pa en gang för det är ganska mycket sa da kan man sprida ut det lite. Och jag kan tala om att det inte bara är barnen som lär sig saker utan även mamma! Man far sig ju en rejäl repetering i allt; franska, matte, geografi, historia, naturvetenskap... Det är med nöd och näppe att jag hänger med, allt är ju pa franska och jag maste ju liksom snabböversätta sakerna för mig själv. Och jag maste erkänna att ibland, vad gäller franskan, sa är det Bianca som far rätta mig!

1 kommentar:

Anonymous sa...

Hej hej!
Vad snabb du är redan flera inlägg, kul att läsa! Tror knappast att den där jordgubben hade EU-mått den var nog snarare genmanipulerad! Håller med om att frukten från marknaden är mycket god, dock är S väldigt noga med sitt val av frukt ;-)
Skönt att B är friskt nu, aldrig kul att va sjuk när man äntligen har lov. Å jag längtar tillbaka till när man hade påsklov... en svunnen tid ;-)
Kramar från lillsyrran, D hälsar.