onsdag 15 augusti 2012

GRAINE DE BEAUTE


I morse när Emma vaknade kom hon och kröp upp i min säng och vi lag och gosade ett litet tag.  Hon tittade pa sig själv och pa mig och undrade om alla födelsemärken/skönhetsfläckar vi har pa kroppen. Vilket är vilket, varför man har dem...osv.

Inte alltid lätt att veta vilka prickar som är vilka. -"Nej, det där är inte ett födelsemärke utan en "graine de beauté" (skönhetsfläck eller ordagrant översatt; skönhetsfrö).

Emma: -"Varför heter det skönhetsfläck? De är ju inte sa fina. Det borde snarare heta fulhetsfläck!"

Jag antar att det är som när man säger att det betyder tur med att fa regn pa sitt bröllop, eller tur när man trampar i en hundskit...

En liten tröst liksom.

4 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Å Skönhetsfrö så gulligt!! jag gillar det ordet mycket!
Sedan tycker jag inte alls de behöver vara fula. Allt beror på var de sitter och hur stora de är färg, form etc. Huvudsaken är ändå att man kollar dem regelbundet så man ser ifall de förändras. Och då uppsöker läkare för mer noggrann koll. :-)
Jag och E har två "prickar" på nästan exakt samma ställe vid våra handleder. Det tycker hon är kul eftersom hon tänker att det visar att vi "hör ihop". :-)

Liz sa...

Harligt med lite morgonmys! Har ar det sallan som min stora tjej kommer in och myser da jag oftast redan har nagon annan hos mig och jag oftast ar uppe langt innan henne. Men nu denna vecka nar jag har vackt henne for skolan sa har jag krypit ner hos henne ett par dagar...sa mysigt!!

Skonhetsfro, det var ett fint ord, har kallar man dom flesta "prickar" bara for moles..later inte lika fint. Jag har en hel del men barnen inte alls annu, undrar om man far mer nar man blir aldre for jag tycker jag far mer och mer sma prickar just pa armarna.

Ja visst finns det manga lustiga uttryck, men som du sager en liten trost ar det ju..:)
Kramar!

Martina sa...

Saltistjejen-
Nej, visst behöver det inte vara fula. Det var Emma som tyckte sa. Vad gulligt att du och E har tva prickar pa samma ställe!
Kramar

Martina sa...

Liz-
Nej, jag märker att det blir mindre och mindre morgonmys här ocksa.
Ja, de kommer absolut med aren!
Kramar