fredag 10 augusti 2012

ÖDLA UTAN SVANS


Pa väg upp fran poolen ser vi en liten ödla och Emma säger:

-"Mamma, vet du att en ödla kan fortsätta att leva fast att den har tappat svansen?!"

-"Jaha, kan den?!", undrar jag förvanat.

-"Mmm", svarar Emma.

-"Men hur vet du det?", fragar jag.
-"Har du sett det pa TV kanske?"

-"Nej, jag vet det helt säkert för en gang hade jag av svansen pa en ödla och den fortsatte att leva ända!"

-!!!

Emma tillade: "Jag rakade trampa av svansen men det var inte med flit!"

Ja, man säger ju att barn (och även andra) lär sig saker och ting bäst genom egna erfarenheter!

Bild lanad fran http://www.bioresurs.uu.se/myller/jordbruk/skogsodla2.htm

4 kommentarer:

Saltistjejen sa...

En geckoödla kanske? De tappar ju svansen då någon tar tag i den (eller trampar). Ett sätt för dem att kunna fly.

Sis sa...

Haha med tanke på att det e Emma vi talar om så kaaanske hon ändå på något sätt inte talar helt sanning när det gäller svansen. MEN kul att lära sig lite nytt. Kram C

Martina sa...

Saltistjejen-
Jag vet faktiskt inte vad det är för ödlor vi har här. Men kanske är det som du säger!
Kram

Martina sa...

Sis-
Ja man lär sig nya saker hela tiden!
Kram