fredag 29 mars 2013

GLAD PASK!





Pasken är inte nagon speciellt stor och viktig högtid för oss. Vi gör ingenting speciellt, vi äter och dricker inte nagonting speciellt och vi har inga speciella fasta traditioner vad gäller paskhelgen.

När jag var barn firade vi alltid pasken tillsammans med hela familjen i min mormor och morfars hus uppe i fjällen i Härjedalen. Men sa smaningom slutade jag följa med dit upp och var hemma och jobbade pa loven i stället, husen saldes och när jag flyttade hemifran sa har det aldrig varit en helg som jag har kommit hem speciellt för sa som julen.

Sedan jag flyttade till Nice sa har det inte blivit nagon förändring, snarare tvärtom eftersom S och hans familj alltid har jobbat väldigt mycket under hela paskhelgen (liksom under alla andra stora högtider). Dessutom sa är pasken, vad gäller ledigheten, inte alls lika stor i Frankrike som i Sverige, konstigt nog eftersom det ända är ett katolskt land. Här finns det ingen skärtorsdag och även langfredagen är en helt vanlig dag. Det är bara mandagen, paskdagen, som är helgdag här. Ja, fast inte för S da, han jobbar ju som sagt även under de flesta helgdagarna pa aret.

Sa, hos oss blir det bara lite "firande" pa söndagen med nagot lite extra gott att äta och sa en massa paskägg, eller choklad i alla dess former som är det mest vanliga här. All choklad och allt godis göms i trädgarden eller inomhus om man inte har tillgang till nagon trädgard eller om det skulle vara daligt väder och sen sa rusar barnen omkring som galningar med stora korgar för roffa at sig sa mycket som möjligt av alla godsaker.

Paskkärringar vet mina barn inte vad det är för nagonting. Kanske lite synd. Men vissa traditioner är lite svara att ta med sig när man bor utomlands. Visst skulle jag ha kunnat klä ut dem och mala dem som paskkärringar, men till vem skulle de ga och ringa pa?! Här skulle ju folk inte första nagonting om det kom tva paskkärringar och ringde pa dörren och inte skulle de kunna veta att de är förväntade att ge godis och/eller pengar till barnen!

Det viktigaste för mina barn under pasken är att fa leta, och äta, en massa choklad! När de var lite mindre brukade vi även paskpyssla lite; mala ägg, göra tuppar och kycklingar... 

Vad gäller paskmaten sa har vi ingen tradition pa det heller. Sill och snaps finns det ingen som gillar hos mig och lamm, som manga i Frankrike äter under pasken, är ingen stor favorit hos oss heller. Sa oftast sa gör vi nagonting inte alls paskigt, men som vi alla gillar och som vi bara äter ibland. I ar har alla önskat Tartiflette, en slags potatisgratäng med bacon, lök och Roblochon-ost. Det är egentligen en typisk skidortsrätt, men i ar blir det alltsa var pasklunch.

Sa med lite god mat och manga kilo choklad far vi inte bara en glad utan även en god pask!

Glad Pask!

5 kommentarer:

Channal sa...

Så påskfint du har fått det!

Ja, det är lite konstigt att inte ett katolskt land firar påsken. I Grekland är det en av de största helgerna! Med stora processioner bl.a!

Tänk när vi var små. Då var allt stängt på långfredagen. Världens längsta och tråkigaste dag!

GLAD PÅSK! KRAM Anna

Sahra sa...

Tror påsken börjar förlora i värde i Sverige också. Alltfler butiker har öppet idag precis som vanligt.
Påskmaten är ingen höjdare. Same same som jul och midsommar. Till stor del iallafall. Godis äter man ju som en gris resten av året ändå. Skönt däremot är några dagar ledigt hela familjen och att man kostar på sig lite extra god mat och dryck
Kram

Martina sa...

Channal-
Ja det är inte mycket jag pyntar för pasken, men lite fint maste man ju ha det.

Ja folk firar ju pask lite sadär, men det är ju som sagt bara mandagen som är helgdag.

Nu för tiden är ju det mesta öppet hela tiden, speciellt i Sverige.

Ha en fin paskhelg!
Kramar

Sahra-
Jo lite sa är det. Nu kan man ju i alla fall äta choklad med gott samvete!!
Glad Pask!
Kramar

Saltistjejen sa...

Ni får nog en fin påskhelg även om det inte är som i Sverige. Här är vi ju inte ens lediga på måndagen så påsken är verkligen som en helt vanlig helg på det viset. Vissa som är religiösa tar ju såklart semester på långfredagen men de flesta jobbar både fredag och måndag.
Jag kan sakna påskfirandet lieäven om vi aldrig firade så stort i Sverige heller efter att jag flyttat hemifrån. Men nu med E så vill jag gärna ha lite traditioner men det blir mest den amerikanska med Easter Egg Hunt. Måla ägg ska vi väl också hinna med tänkte jag. Och så funderar jag på att göra lax till imorgon. Inkokt. Det hade vi ofta hemma på påsken när jag växte upp.
Njut nu av godis och en extra ledig dag!
Kram!

Martina sa...

Saltistjejen-
Jasa, ni har inte ens mandagen ledig?!

Jag tycker faktiskt att det är ganska sa skönt att pasken inte är sa jättestor och hysterisk. Men visst, när man har barn vill man ju "fira" lite grann i alla fall. Lite pyssel, god mat och godis...
Ha en jättefin paskhelg du med!
Kramar