tisdag 26 mars 2013

SOVA I EN GLASBOX

 Bild lanad fran google. 

Skadespelerskan Tilda Swintons senaste jobb är minst sagt annorlunda, nämligen att ligga och sova i en glasbox pa det välkända muséet MoMa i New York. Under hela lördagen den 23 mars lag hon alltsa i en glasbox, som endast innehöll en madrass och en vattenflaska, mitt i muséet och sov hela dagen.

"Föreställningen" eller ska man kanske kalla det för "utställningen" kallas för "The Maybe" och kommer att inträffa vid minst sex tillfällen till. Ingen vet dock när. MoMa skriver ingenting om denna märkliga "föreställning" och inte ens personalen pa muséet vet vilken dag eller ens i vilket rum Tilda kommer att sova i nästa gang.

Bild lanad fran google.

Mycket märkligt. Man undrar naturligtvis varför? Varför vill nagon göra en san här grej? Jovisst skulle det väl vara väldigt skönt att fa betalt för att ligga och sova, men kanske inte i en glasbox mitt i ett av världens mest välbesökta muséum?!

Och sa undrar jag, hur kan man ligga och sova en hel dag? Hur kan man sova i en glasbox mitt i ett upplyst muséum med en massa människor som star och stirrar pa en?!

Antingen maste Tilda Swinton vara en övernaturligt skicklig skadespelerska eller sa maste hon vara totalt sinnesförvirrad. Jag tror pa det senare.

5 kommentarer:

Liz sa...

Ja man kan ju undra ibland varfor?? Och sa kan jag undra, varfor vill man ga och se nagon ligga och sova i en lada? Nej, for mig oforklarligt, tror ocksa pa det senare eller ocksa en mycket valplanerad reklam for sitt namn for uppkommande filmprojekt eller nagot i den stilen..
Kram

Channal sa...

MoMa är en favorit! Men detta... ska det vara konst?! Lite kul kanske!

KRAM Anna

Martina sa...

Liz-
Nej, jag förstar verkligen inte varför nagon, speciellt inte nagon som redan är en känd och erkänd skadespelerska, vill göra en san här sak. Och som du säger, varför vill man ga och se nagon som ligger och sover. Sjukt. Nästan lite osmakligt pa nagot sätt.
Kramar

Channal-
Ja var tyvärr aldrig pa MoMa när jag var i NY, men jag hoppas att det kan bli nästa gang. Fast inte för att ga och se pa nagon som ligger och sover där. För mig är det verkligen inte konst och jag förstar heller inte vad det egentligen ska föreställa. Mycket märkligt.
Kramar

Saltistjejen sa...

Hahaha ja vi har kompisar som var på MoMa just i lördags och råkade se Tilda där! :-) Men detta är ändå inte lika "konstigt" som den konstnären som satt på en stol (också på MoMa) och man kunde få sitta på stolen mittemot henne om man ville. Tidigare hade hon haft liknande saker för sig men då med olika "verktyg7saker" på ett intilliggande bord som man skulle få "använda" hur man ville på henne. Där fanns allt från typ kam och borste till knivar!!! Ja, du ibland tycker jag konst är bra konstigt... ;-)
Kram!

Martina sa...

Saltistjejen-
Jag har verkligen svart att första mig pa sant här. Bara för att man göra dessa konstiga saker pa ett museum sa kallas det för konst, hade nagon gjort samma sak mitt pa gatan eller typ i tunnelbanan da hade ju personen direkt blivit tagen för en totalt störd person.
Kram