måndag 25 mars 2013

PRATA I VECKOR


Bild lanad fran google.

En av manga skillnader mellan Frankrike och Sverige är hur man pratar kalender. Och här pratar vi stor kulturskillnad, en san som kan leda till stor oförstaelse och som skulle kunna stjälpa vilken stor affär som helst!

I Frankrike används precisa datum för att planera och organisera diverse händelser; 1:a februari, 9-15 juni, 25/9 och sa vidare. Det finns ingen här som förstar sig pa svenskarnas sätt att prata kalender, det vill säga i veckor. Pa sin höjd kan man säga "första veckan i mars" eller sista veckan i september, men nagra veckonummer använder man sig definitivt inte av.

Och vad gäller detta sa har jag totalt anammat det franska sättet. Jag har ingen aning om när vecka 35 är. Ja jo okej, jag fattar ju att det maste vara nagon gang under sommaren. Men inte mer än sa.

Att prata i veckor är ju nästan lika oförstabart som när temperaturer anges i Fahrenheit eller tyngder anges i pounds, man har bara en vag aning om det är varmt eller kallt eller om det är tungt eller inte.

Jag tror faktiskt att jag aldrig egentligen riktigt har pratat i veckor. Jag föredrar utan tvekan att prata i datum. Det är ju inte bara mycket enklare men även sa mycket mer exakt!

8 kommentarer:

Miss Marie sa...

Jag har heller ingen koll på veckor, verkar vara bara i Sverige eller Skandinavien som man gör det! Funkar inte varför man inte bara kan prata i datum!?

Channal sa...

haha det har jag aldrig tänkt på! Men när min man bokar in sina semesterveckor då är det veckonumren vi pratar om, det är det som gäller. Inga månader här inte! Loven i skolan är veckonummer det också! Typ v.8 = sportlov v.14 = påsklov!

KRAMAR Anna

Sis sa...

Haha var det efter vårt samtal som detta blogginlägg föddes :) Det är nog bara när det gäller sommaren som jag pratar i veckor för alltid när man ska lägga semesterschemat pratar alla i veckor, annars pratar jag nog mer i dagar och har sällan koll på vilken vecka det är! Nu är det i alla fall snart påsk och det blir mysigt att få några extra dagar ledigt med familjen och åka ut till landet och mysa! Kram kram

Sahra sa...

Har aldrig pratat i veckor heller. Är det verkligen ett svenskt fenomen? Det känner jag inte igen mig i. Att folk säger att de har semester de veckorna, ja. Men för övrigt? Nej jag vill prata datum. Punkt slut.
Kram

Liz sa...

Haha, hur manga ganger har vi pratat om just detta? Sa svenskt..semester vecka 29-32 sager inte mig nagonting....NAR? Datum tack! Men under aren in Schweiz, Tyskland och har i USA sa har jag helt tappat allt vad veckor ar och da jag inte har svensk almenacka eller kalender, sa har jag noll koll. Men har i USA har man ju inte sa mycket semeser sa man pratar mest om nagon vecka har eller nagra dagar har, da blir det ju datum direkt..flera veckor ar ju otroligt sallsynt i strack..

Fast v. 8 och sportlov ar nagot som fastnat i minnet fran nar man gick i skolan..:) Men det ar ocksa allt, och det stammer ju inte heller nufortiden, da manga skolor och olika delar av landet har sportlov pa olika veckor..
Kram

Martina sa...

Miss Marie-
Ja, det är ju mycket enklare!

Channal-
Nej, det är ju klart att det blir en vanesak, men när man inte är van ja da säger inte veckonumren sa mycket.
Snygg ny profilbild pa dig!
Kramar

Sis-
Nja, det är ofta när jag pratar med folk i Sverige som folk pratar i veckor och jag inte vet vilka datum det handlar om.
Hoppas att ni far det jättemysigt ute pa landet i pask!
Kramar

Sahra-
Ja vad jag vet är det endast folk i Sverige som pratar i veckor! Men det är klart att det säkert finns dom som inte gör det!
Kramar

Liz-
Jag har i och för sig en svensk almanacka men jag tittar aldrig pa veckonumren.
Nej, ni har verkligen inte manga veckors lov under aret. Bara ett väldigt langt sommarlov!
Kramar

Anonym sa...

Eftersom jag är lärare har jag alltid haft stenkoll på veckonumren, men efter fem år i USA börjar jag tappa kollen. Jag tycker det är synd att man inte använder veckonummer på fler ställen, för det är enklare än att komma ihåg än exakt vilka datum olika veckor är.

Martina sa...

Familjenlalloo-
Hej och välkommen hit! Vad roligt att du ville lämna en kommentar.
Jag gillar inte alls veckonumren, tycker att det är mycket enklare med datum. Men som sagt, det är väl en vanesak.
Välkommen ater!
Kramar