torsdag 17 september 2009

SKILLNADER


Idag var det klassmöte med Biancas fröken efter skolan.

Alla föräldrar sitter i barnens bänkar. Kul att se klassrummet där barnen är hela dagarna.

Fröken, eller Madame Lecat som man tilltalar henne, berättar om arets program i stora drag. Det som star pa schemat är; franska, matte, historia, geografi, naturvetenskap, education civic (samhällskunskap?), engelska, sport, konst och musik.

Madame Lecat berättar om malen i stora drag och alla tyngdpunkter. Det är mycket. Jag hann anteckna tva fulla sidor.

Jag inser att det är mycket som jag ocksa maste reptera; alla grammatiska termer, böjning av verb.... och matten ska vi inte tala om; kommer jag ihag hur man ställer upp en division?! Vet jag hur man räknar ut volymer och vinklar? Kan jag snabbt svara pa multiplikationstabellen i oordning? Kan jag skriva 9 854 379 med bokstäver?

I historia ska ”vi” hinna ända till franska revolutionen vilket innebär alla franska krig och kungar. Naturvetenskap har aldrig varit min starka sida. Geografi maste väl vara densamma som jag lärt mig?! Det ska dock bli intressant att se hur den ser ut ur en fransk synvinkel. Engelska blir väl mitt lättaste ämne?!

Bianca är 9 ar.
I Sverige hade hon gatt i 3:an, sitt 3 skolar, eller kanske 4:e för nu finns ju nollan ocksa.
I Frankrike gar hon i CM1 och det är hennes 7:e skolar.

I Sverige hade hon gatt i skolan mandag-fredag med oregelbundna tider.
I Frankrike gar hon i skolan mandag, tisdag, torsdag och fredag fran klockan 8.30-16.30 varje dag.

I Sverige är lunchen i skolmatsalen obligatorisk för alla.
I Frankrike far bara ett visst antal barn äta i matsalen (mot avgift), enligt vissa kriterier. De andra far/maste äta hemma.

I Sverige hade hon haft en lätt liten skolväska med nagra läxor. Kanske.
I Frankrike har hon en rullväska som, fylld med alla läxoböcker, väger flera kilo. Och hon har läxor varje dag. Även helger och lov.

I Sverige har varje skola en gymnastiksal med duschar och omklädningsrum.
I Frankrike har endast vissa skolor egen gymnastiksal men inga omklädningsrum. De dagar man har sport pa schemat far man ha ”gympakläder” pa sig hela dagen.

I Sverige hade vi varit pa kvartsamtal och fatt ett omdöme pa hur hon jobbar i klassen.
I Frankrike far hon betyg, inte bara i varje ämne men även pa varje specifik punkt i varje ämne samt i uppförande och beteende, tre ganger om aret.

I Sverige är det en självklarhet att man föjande ar börjar i nästa klass.
I Frankrike far man ga om sin klass om man inte har tillräckligt bra betyg.

I Sverige aker man pa klassresa tidigast i mellanstadiet. Och vissa föräldrar maste aka med.
I Frankrike aker man pa klassresa fran och med andra aret. Da är barnen 4 ar. Föräldrarna stannar hemma. (Bianca akte pa klassresa i 18 dagar när hon var 6 ar).

I Sverige far man sitta tyst och vänta om man jobbar för fort och pa universitetet är visas resultaten endast med personnummer.
I Frankrike far barnen beröm och ibland presenter för bra resultat, men kan fa bestraffning vid daligt resultat (poängavdrag, skriftlig anmärkning till föräldrarna eller ”heures de colle”= kopiera vissa fraser/meningar ex antal ganger).

I Sverige är skolgardarna öppna för vem som helst.
I Frankrike är de inhängnade och portarna lasta och bevakade. Endast vissa i förväg utvalda personer far komma och hämta barnen mot uppvisande av legetimering.

Skillnader.

För slappt? För strängt?
Motiverande? Omotiverande?
Bra? Daligt?
Rätt? Fel?

Eller bara skillnader?

Inga kommentarer: