söndag 18 november 2012

FAGLARNA


En stor del av gardagen ägnade jag at att pilla pa min bloggdesign. Eller, jag försökte i alla fall. Jag är langt ifran en webmaster och det är verkligen inte lätt ska jag säga och dessutom sa tar det galet MYCKET tid.

Och nej, det är inte färdigt ännu. Och om jag ska vara riktigt ärlig, sa har jag ingen aning om när det kommer att vara färdigt, om det nagonsin blir färdigt?

Men i väntan pa ny bloggdesign sa bjuder jag pa nagra riktigt häftiga bilder tagna fran min terass.

Men den är gangen handlar det vare sig om soluppgang eller solnedgang, inte heller havet eller ens själv utsikten, utan om faglar!

Det var i fredags eftermiddag, när jag skulle stänga de stora glasdörrarna innan jag akte och hämtade Emma i skolan som jag blickade ut över havet och fick syn pa nagra märkliga formationer. Det var faglar som bildade dessa formationer!

Och än en gang vill jag precisera att bilderna ni ser nedan inte är retuscherade pa nagot sätt.









Jag vet, det blev manga bilder det här. Men jag tyckte att det var riktigt häftigt och det är ju inte direkt nagonting som man ser varje dag. Jag hade i alla fall aldrig sett nagot liknande förr.

10 kommentarer:

Lotta sa...

Fantastiskt! Vad fint att du hade kameran och kunde fota de här formationerna - så vackert! Jag blir alltid lika fascinerad hur de "håller ihop" och flyger åt samma håll så att säga ;)

Vad spännande att du fixar med dig blogg, det blir säkert jättebra! Jag har lite tankar själv...men jag är urusel!

Kram och ha en fin söndagkväll!
Lotta

Liz sa...

Vad haftigt som sagt!! Kul att du hade kameran till hands! Men du ar kanske som jag att den ligger framme pa bordet, snabb att ta till...Jag har sett olika formationer nar flyttfaglarna flog ivag nar vi bodde i Kansas, da menar jag inte de vanliga V formationerna utan tusentals faglar som klungade ihop sig i stora formationer. Pa dina bilder ar det ju mer som en "bisvarm" som far at olika hall. Har du haft mojlighet att fraga nagon eller kolla upp vad det var for faglar och varfor? Antagligen ar det ju nagon slags flyttfaglar som kanske inte kan bestamma sig vem som ar ledaren eller om det ar dags att flytta annu mer soderover..:)

Ser nastan ut som sma tornadoes eller sk "waterspouts" skulle vara annu battre liknelse.

Tyvarr som du markte sa hade jag inte mojlighet att skypa igar, far se hur det ar idag, just nu ar det fullt upp med att halla barnen tysta sa pappan i huset kan sova och sa att Cassie kan gora laxor och project till imorgon. Suck, inte bara roligt pa helgerna, aven om vi hade en toppendag igar.
Stor kram sa lange!!

Martina sa...

Lotta-
Ja, jag skyndade mig fram med kameran! Vet inte hur länge faglarna redan hade hallt pa när jag fick syn pa dem, men jag är glad att jag hann se och fota lite av det. Väldigt fascinerande!

Ja det här med bloggdesign är inte lätt, men jag försöker. Det värsa är att det tar sa galet mycket tid!

Kramar

Martina sa...

Liz-
Ja, jag är glad att jag hann slita fram kameran och föreviga lite av de häftiga formationerna jag sag! Har inte hunnit forska mer i vad det är för faglar och varför de beter sig sa där.

Vi far försöka höra nagot i veckan istället!
Kramar

Annika sa...

Men vad läckert!!
PÅ en bilden är ju deras formation en fågel också.
Underbara bilder.
Jag kan inget alls om design och teknik med bloggen.
OM jag kunde det skulle jag ändra min blogg då och då. Men jag fattar NOLL.
Verkligen noll. OCH har egentligen ingen lust att lära mig heller. JO, om ngn sitter bredvid mig och talar om EXAKT hur jag ska göra.
Så är det...
Kramar!!

Martina sa...

Annika-
Ja visst var det häftigt! Kunde inte lata bli att bildbomba.
Jag kan inte sa mycket heller men jag googlar och kör pa trying and error, vilket gör att det blir väldgit tidskrävande.
Jag skulle ocksa behöva nagon som satt bredvid och hjälpte mig! Vi far väl se hur det blir och NÄR det kan bli nagot...
Kramar

Mam sa...

Vow, vilken upplevelse. Kram Mam

Martina sa...

Mam-
Ja, visst var det häftigt!
Kram

Sis sa...

Fantastiskt!!! Har aldrig sett något liknande! Man kan se många olika mönster, precis som vid Rorschachtest när man ska säga vad man ser och alla ser olika saker :)
Kram C

Martina sa...

Sis-
Ja visst var det fantastiskt?! Jag hade heller aldrig sett nagot liknande förut.
Är det nagot psytest eller?!
Kramar