fredag 23 november 2012

TILLFÄLLIGT AVBROTT


Idag, när jag som vanligt skulle lägga upp ett inlägg pa bloggen sa gick det inte längre. Eller rättare sagt, jag kan posta inlägg men jag kan inte lägga upp nagra bilder längre för mitt utrymme är tydligen fullt!

Alla bilder som man lägger upp pa bloggen lagras automatiskt pa Picasa Albums Web och nu efter drygt 3 ars bloggande och manga foton sa är det utrymmet fullt. Eller, det vill säga, gratiskvoten av utrymme är fullt men man kan naturligtvis köpa sig mer utrymme.

Det här var inget som jag riktigt hade koll pa att ens bildutrymme helt plötsligt kunde ta slut och att det enda sättet att kunna fortsätta att lägga upp bilder pa bloggen betala pengar för det. Trodde blogger var helt gratis?

Det lustiga är att min kära vän Liz ocksa fick det här problemet bara för tva dagar sen. Hon hade tydligen redan köpt mer utrymme en gang tidigare men da kostade det bara ungefär 5 $ per ar, vilket väl är helt okej även om jag tycker att det borde vara helt gratis. Men nu har det visst ändrat pa det här och vill att man betalar per manad istället. Vilket ju blir bade dyrare och svarare pa sa sätt att det ju är svart att uppskatta hur mycket utrymme man behöver varje manad.

Helst av allt, skulle jag vilja undvika att betala nagot överhuvudtaget, sa nu undrar jag om det finns nagon där ute i bloggvärlden som har nagra bra tips pa hur man kan ga till väga?

Eller ska jag helt byta bloggadress?

All hjälp är varmt välkommen!

Det här är meddelandet som kommer upp när jag vill ladda ner bilder till bloggen:

Det finns inget ledigt utrymme. Du använder för närvarande 100 % av 1 MB för foton. Uppgradera lagringsutrymme
Fotona lagras på ditt konto i Picasa webbalbum och inkluderas i det kostnadsfria utrymmet på 1 GB för foton. Om du köper mer utrymme delas det mellan flera produkter i Google och det läggs till i det kostnadsfria utrymmet. Läs mer


Legacy storage plans (pre-April 2012)

This is an overview of Google storage plans for people who purchased a storage plan prior to April 24, 2012. If you haven't yet purchased a Google storage plan, learn how Google storage plans work.

Overview of old plans vs. new plans

Old storage plansNew storage plans
Free storage:
  • 7+ GB in Gmail
  • 1 GB in Google Docs (uploaded files only)
  • 1 GB in Picasa
Free storage:
  • 10 GB in Gmail
  • 5 GB in Google Drive
  • 1 GB in Picasa
  • Unlimited in Google+
Purchased storage shared across:
  • Gmail
  • Google Docs
  • Picasa
Purchased storage shared across:
  • Google Drive (synced/uploaded files only)
  • Picasa
  • Automatically get additional but separate Gmail storage.
Renew yearlyRenew monthly
Non-refundableNon-refundable
Storage can’t be transferred to a different accountStorage can’t be transferred to a different account
Pricing structure (prices are yearly)
Pricing structure (prices are monthly)

How to keep your old plan

Google storage plans have changed, but you can stay on your legacy plan as long as you:
  • Keep your account active
  • Keep payment information in Google Wallet accurate and up-to-date
  • Don’t make adjustments to your current plan
If your account lapses, your credit card is declined, or you choose to change your storage plan in any way (upgrade or downgrade), you’ll be asked to choose from among the new Google plans. Once you choose a new plan, you'll no longer be able to switch back to the old one.


Sa tills dess att jag har kommit pa hur jag ska göra blir det bildlösa inlägg. Tyvärr.

10 kommentarer:

eastcoastmom sa...

Alltså det här är skumt, flera av de bloggar jag läser har just i dagarna fått samma meddelande. Bara för att kolla hur mycket minne jag har, så kollade jag, och tydligen utnyttjar jag ca 35 procent av mitt utrymme.

Skumt att flera råkat på detta samtidigt...?

Martina sa...

Eastcoastmom-
Ja, efter att ha tittat runt lite sa har jag ocksa sett att flera har drabbats av det här. Märkligt.
Och underligt är ocksa att trots att jag har deleatat flera foton sa är utrymmet fortfarande lika fullt.
Vet inte riktigt hur jag ska lösa det här. Trist.
Kramar

Saltistjejen sa...

jag har fått samma meddelande ett par gånger men har aldrig gjort något annat än att testa igen senare att lägga upp bilder och det har alltid fungerat. Jag har alltså aldrig brytt mig om att uppgradera eller liknande och det har alltid fungerat. Likaså nyligen då ven jag fick detta meddelande igen. Jag stängde bara av. loggade ut från Blogger och sedan in igen och då fungerade det.
:-) Testa det!
Kram!

Lotta sa...

Haha, här är en till!! Men jag har haft det meddelandet ett tag. Har exakt samma sits som du...allt laddas upp i Picasa och nu är jag farligt nära 100%.

Jag har raderat....inte idealt för bilderna försvinner fr bloggen också.

Jag måste fundera på det här...hur kollar jag "mitt utrymme"?

Kram!

Martina sa...

Saltistjejen-
Jag testade det som du sa men för mig funkade det inte, tyvärr. Mitt minne är fullt. Det konstiga är bara att trots att jag tog bort en del foton igar sa är minnet fortfarande lika fullt.
Men nu har jag som sagt hittat nagra sma kryphal i alla fall! Har ingen lust att behöva betala för att blogga.
Tack för tipset ända.
Kramar

Martina sa...

Lotta-
Men du kan ända fortsätta att lägga upp bilder trots att du har fatt meddelande?

För att kolla minnet gar du in pa "utforma".
Sen pa "kontoinställningar".
Sen pa "produkter".
Sen pa "Picasa Webalbum"
Sen pa "mina foton" och där längst ner star det hur mycket av ditt minne som är använt.

Hoppas du fortfarande har plats kvar!

Kramar

Ida Frid sa...

Hej!
Jag har råkat ut för samma grej och skulle VÄLDIGT gärna vilja veta vilka kryphål du hittat för att kunna fortsätta lägga ut bilder!!
Om du inte vill skriva här, så maila mig gärna på fototjejen@gmail.com. Blir jätteglad om du delar med dig.
/Ida

Martina sa...

Ida Frid-
Jag hittade mina tips här: http://ladolcevitavardagsliv.blogspot.fr/2012/05/slut-pa-bildminne-gratisfix.html
Kramar

Ida Frid sa...

Tack!! Dåska jag kolla där oxå! Kram!! :-)

Ida Frid sa...

Tack!! Då ska jag också kolla där! :-)
Kramar