måndag 22 juni 2009

KONSTEN ATT PACKA


Kan du konsten att packa? För det är ju en konst, nästan en hel vetenskap till och med det här med att packa.

Man ska fa ner allt som man behöver under en, tva eller kanske till och med tre veckor. Och oftas vistas man ju kanske pa platser där det inte finns mycket mer än nagra vykort och en käck solhatt att köpa och da behöver man ju verkligen ha med sig just allt. Eller sa ska man till platser där tvärtom, det finns sa mycket att köpa att man helst inte vill ha med sig nagonting för att kunna fa med sig sa mycket som helst hem.

Det är ju helt okej när man har en hel resväska bara till sig själv. Men när man till exempel reser med smabarn som inte far ha nagot eget bagage med sig alls da är det lite knepigare. Smabarn behöver ju dubbelt sa mycket saker som än vuxen sa det är ju totalt galet när man tänker efter egentligen. När vi akte till Dominikanska Republiken i Karibien var barnen drygt 3 och 1 ar och da var det ganska fullproppat i vara väskor kan jag lova. Det var blöjjor, barnmat, nappar, leksaker, tva vagnar, nappflaskor, en megastor medecinväska ja gud vet allt! Inte fick Emma nagot eget säte i flygplanet heller, sa hon satt i mitt knä i drygt 10 timmar, sen kunde jag inte ens känna att jag hade nagra ben längre för de hade domnat för länge sen.


Vara vänner i Belgien hade ocksa barn pa 3 och 1 ar och därmed även samma STORA packning!

Sen gör väl jag alltid min packning ännu mer komplicerad än vad andra kanske gör. Men man vet ju att det händer ganska ofta att resväskor tappas bort och det skulle ju inte vara sa kul om en person inte har nagonting under hela semestern, speciellt inte om man da befinner sig pa en ö som är sa stor att man kan ga runt den pa 20 minuter. Chansen att de har ett köpcentrum eller ens ett HM pa den ön är ju ganska liten! Sa jag packar alltsa sa att vi alla fyra har lite i varje väska. Om jag totalt tar med mig 9 kjolar ligger det alltsa 3 kjolar i varje väska, minst ett par skor i varje väska minst en bikini i varje väska osv. Och sa gör jag alltsa med allas saker, sa da förstar ni varför det blir en komplicerad packning. Dessutom är det en absolut nödvändighet att lägga en omgang med badkläder, flip-flops, strandkläder och solkräm till S och barnen absolut överst i resväskan, för sa fort vi kommit fram och inte mer än hunnit ställa in väskorna pa hotellrummet sa "maste" mina älsklingar ut och sätta fötterna i sanden slänga sig i vattnet (medan jag passar pa att packa upp allting vilket nästan är lika komplicerat som att packa da allas saker ligger huller om buller i väskorna).

Fördelen när man aker hem till mamma och Leif i Sverige är ju att man kan tvätta och da inte behöver ta med sig lika mycket packning kan man tycka. Men det är fel. Helt fel, för visst att vi kan tvätta, men a andra sidan maste man ta med sig kläder som ska passa temperaturer allt fran 10-30 grader för man vet ju aldrig hur den svenska sommaren blir, det är väl det som är svensk sommar kanske?! Pa vintern vet man att det blir kallt, men inte blir packningen lättare (i vikt) för det, för bara man hunnit lägga ner en ulltröjja, ett par täckjacksbyxor och ett par langkalsonger sa är ju väskan nästan redan full!

Och med tal om mycket packning...när jag akte hem fran mitt au-pair ar i Schweiz da hade jag över 80 kg med mig hem! Da var man glad över att ha en moster som jobbade pa SAS!

S klagar alltid pa mig att jag har alldeles för mycket saker med mig. Men för mycket för vem?! Jag kan ju inte ra för att ha bara tar med sig tva par kalsonger och ett par skor och har en necessär som liknar min handväska. Man är ju tjej och da "maste" man ju ha lite mer. Bara alla skönhetsprodukter väger ju lika mycket som mannens totala packning. Och det faktum att man har tva tjejer som verkligen är riktiga tjejer gör ju inte saken bättre; harsnoddar o harband i alla regnbagens färger (Det maste ju matcha med kläderna! När dom var sma hade jag till och med matchande nappar! Knäpp, jag?!), var och en har sin parfym, sitt smink...med mera!! Till den senaste resan fick vi smuggla med Nalle i resväskan, vad skulle S kunna göra när vi väl var framme?!

Att "medecinväskan" tar en tredjedel av resväskan kan inte hjälpas, den maste med! S och min första resa tillsammans gick till Mauritius. Det var jättemysigt, spännande, härligt och mer därtill, förutom att vi blev magsjuka! Vi gick till läkaren pa hotellet som gav oss recept pa tabletter som vi köpte pa apoteket i närmsta byhala. Dom at vi sen varje dag, till och med i nagra dagar efter det att vi kommit hem igen. En morgon när jag satt och at frukost och inte hade bättre för mig än att sitta att pillra pa medecinasken sa ser jag med fasa att tabletterna gatt ut...för typ 2 ar sen!!! Sen den dagen har jag alltid allting med mig i medecinväskan!

Trots att jag packat nagra ganger i livet sa tänker man likt förbannant ända varenda gang man ska packa "Den här gangen ska jag inte ha för mycket med mig!" You're right! Och det tror man pa själv?! Vem lurar man egentligen?! Men om man nu för en gangs skull (för det lär ju inte hända tva ganger i livet) skulle lyckas med att bara ha med sig precis sa mycket som man verkligen behöver, tror du inte da att man skulle känna att man tagit för lite med sig?!

Inga kommentarer: