tisdag 9 juni 2009

SVERIGE


Tiden flyger iväg...och nu är det knappt tre veckor, 18 dagar för att vara exakt, tills vi är i Sverige igen! Det ska som alltid bli sa mysigt och jag längtar!

Längtar efter att fa träffa familjen sa klart och längtar efter att fa vara hemma i Sollentuna igen och längtar efter att fa äta vissa saker som inte finns här nere. Vissa saker är kanske mer självklara än andra, som till exempel att fa träffa sin familj igen. Men sen finns det andra kanske lite mer "konstiga" saker som jag gillar när jag kommer till Sverige.

Jag gillar som sagt att äta vissa saker som jag inte kan hitta i Nice, som bostongurka, svensk senap, lakrids, svenskt godis i allmänhet, korvbröd, svenska chips (jo det är skillnad), skagenröra och mycket mer!

Jag kan tycka att det är jättekul att bara ga och handla i en vanlig ICA-affär och titta pa allting som finns, titta pa amerikanska filmer utan att behöva höra den franska dubbningen, strosa runt i Stinsen och ga och titta i alla svenska affärer... Överhuvudtaget sa gillar jag det faktum att man kan promenera till och fran ställen pa ett helt annat sätt än vad man kan här där jag bor. Här är det väldigt kuperat överallt och avsaknaden av trottoarer är mer vanlig än det motsatta och där det nu ända finns nagra, sa riskerar man starkt att sätta foten rakt i en hundskit, vilket är, tro mig, inte alls en trevlig upplevelse. Sa det gillar jag alltsa att göra när jag är i Sverige.

Den här gangen när jag kommer till Sverige sa kommer jag dessutom att fa aterse det omrade som jag växt upp i, Tegelhagen, jättemysigt barnvänligt omrade. Syrran har just flyttat (tillbaka) dit, sa jag kommer säkert hänga lite där. Barnen förbereder sig redan för att storma poolen! Vi hoppas bara pa att den svenska sommaren (det är väl en av de saker som jag föredrar här nere pa Rivieran, sommaren alltsa!) ska bjuda pa lite varmare väder än förra sommaren da termometern faktiskt en morgon visade pa 12°varmt (eller ska vi kanske säga kallt?!). Inte roligt.

Nog för att Frankrike anses vara det främsta modelandet i världen, med stora modemagasin som Elle, Marie-Claire, Vogue, Glamour och manga manga fler. Men en av de saker som jag verkligen älskar när jag kommer till Sverige är att läsa svenska tidningar som Elle, Damernas Värld, Amelia, ja till och med alla Se & Hör och Svensk Damtidning som mormor och morfar samlar pa hög till mig, fullständigt slukar jag!



Jag har faktiskt tva stora travar här hemma med damtidningar som jag antingen köpt med mig fran Sverige eller som jag fatt när jag fatt fint besök därifran.

2 kommentarer:

Anonymous sa...

I går kväll när jag läste din blogg fick jag en tår i ögat......kan inte direkt peka på varför men det finns säkert flera skäl. I alla fall så längtar vi alla tills ni kommer och nu går tiden fort, drygt två veckor. Först skall vi dock ha en midsommar och vi hoppas på varmare väder än nu. Idag regn och ca 12 grader burr. Båten skall fixas och i sjön på söndag. Det låter enkelt men eftersom vi har hantverkare hemma hela dagarna så räcker inte riktigt tiden till.
Ha en bra onsdag med tennis och ev poolbesök.
Kramisa // Mam

Anonymous sa...

Jag längtar också!!! Jag har köpt hem massa tidningar, Elle osv till fröken :)

Trots regnet idag så badar folk i polen så det bådar gott!
Kram Sis