tisdag 8 april 2014

JORDSKALV I NICE


Igår kväll strax efter 21 kände vi av ett ordentligt jordskalv här i Nice. Ja det var ju tack och lov inte så kraftigt att hus rasade eller så, men tillräckligt för att det skulle kännas bra. Det varade endast i några minuter, men det var tillräckligt länge för att känna hur golvet och allting runt omkring skakade kraftigt.

Barnen som just hade gatt och lagt sig blev lite rädda och undrade vad som hände. Och visst, lite läskigt var det allt.

Titt som tätt är det lättare jordskalv här nere eftersom Nice ligger på ett jordbävningsbenäget område. Men, peppar peppar..., så händer det inte speciellt ofta och hittills så har jag bara varit med om små skalv som knappt varit kännbara. Det som inträffade igår kväll var det absolut mest kraftiga som jag någonsin varit med om.

Epicentrum låg dock en bit härifrån, närmare bestämt i Gap som ligger 13 mil norr om Nice. Och det kraftigaste skalvet, 5 på Richterskalan, uppmättes i Barcelonnette som ligger 9 mil norr om Nice.

Nu hoppas jag att inga större skador har skett på grund av skalvet och att detta förblir det mest kraftiga jordskalvet som jag någonsin ska behöva uppleva.

9 kommentarer:

Marina sa...

Läskigt! Hoppas verkligen att ni inte behöver uppleva något krafitgare än så.

Annika sa...

Ja, det har jag varit med om här också. MKT ovanligt där jag bor.
Vi fick ett som mätte 5,8 på skalan i aug 2011.
OCH ja, det var mkt märkligt. Som turbolens. Minns skaket, och hur tavlor föll fr väggarna, och nagellack o andra flaskor for i golvet i badrummet.
Washington Monument blev skadat, liksom National Cathedral. Men annars gick det bra. Mkt egendomligt var det att uppleva ett skalv. Jag behöver INTE vara med om det igen.
HOPPAS att det inte händer igen, varken hos mig eller hos DIG!!
Kramar!!

Liz sa...

Fy vannen, forstar att det var otackt, da det ju verkligen inte ar sa ofta och framforallt inte sa stora skalv hos er!

Dessutom att barnen gatt och lagt sig gor ju att man blir annu mer radd och undrar vad det ar! Skont att ni inte hade nagra skador hos er och jag hoppas att det inte ar nagra andra skador pa hus/vagar som ni berors av!

Vi har ju inte heller ofta skalv, men da vi ju ar nara CA, sa har vi haft ett par lite mildare skalv nar epicentrum har varit nara gransen och en gang hade vi ju ett riktigt kraftigt som kandes, kommer dock inte ihag nu hur starkt det var, men lite laskigt ar det ju!

Stor kram, vill horas men tiden racker inte nu heller, ska ivag till parken med barnen sa att det blir lugnt i huset da pappan sover...(hatar nattskift!!) Hoppas hoppas att vi kan horas efter lunch jag hor av mig om det inte blir for sent hos dig!

Saknar, stor kram!!

Martina sa...

Marina-
Nej det hoppas jag verkligen inte!
Kram

Annika-
Nej är det inte värre än sa här sa gar det ju an. Men lat oss hoppas att det blir de värsta skalven vi behöver uppleva!
Kramar

Liz-
Ja det var lite läskigt pa sa sätt att vi i vanliga fall inte alls tänker pa att det faktiskt kan hända här. Och jag är verkligen tacksam för att det inte var värre än sa. Ett riktigt kraftigt skalv maste ju vara helt fruktansvärt att vara med om.

Nattskift, tidsskillnad... tell me about it. Tycker det bara blir värre och värre med det där.
Kramar

Boel sa...

Usch vad otäckt! Hoppas ni slipper efterskalv! För något år sen hade vi en liten jordbävning i Skåne. Efteråt florerade en bild på internet. Den föreställde en kullvält plaststol på en altan med texten: "Stöd offren för jordbävningen i Skåne!" Man kan skratta när ingen blev drabbad! Kram Boel

Desiree sa...

Lite läskigt absolut. Hoppas att det inte kommer fler skalv och det är ok så länge det är relativt milda skalv som inte förstör eller ger upphov till skador. Har upplevt några skalv då vi bodde i Nicaragua men det var tack och lov också milda skalv. Läskigt och samtidigt väldigt spännande.
Kram!

Martina sa...

Boel-
Inga efterskalv vad jag har känt i alla fall.
Haha, man kanske inte borde skämta om sana där allvarliga saker, men det där var ju rätt kul i alla fall!
Kramar

Desiree-
Jo som sagt, stannar det vid sana här skalv sa gar det ju an.
Visste inte att du hade bott i Nicaragua, vad spännande!
Kramar

Anne-Marie sa...

Jorden tycks röra på sig just nu. Jag skrev ju också alldeles nyligen om jordbävningar hos mig. Och vi hade en 6.9 utanföra kusten här i nordligaste Kalifornien bara för några veckor sedan som jag kände i Weed. Det är obehagligt med jordskalv eftersom man ju aldrig får någon förvarning. Berget Mt Shasta som vi har är en vulkan men där blir det alltid förvarningar om den skulle få utbrott.
Hoppas att det håller sig lugnt hos dig nu.
Kramar!!

Martina sa...

Anne-Marie-
Ja visst är det obehagligt. Och händer det i havet är man ju rädd för att det ska bli en tsunami. Och vulkaner är ju inte heller sa kul.
Ja jag hoppas verkligen att det haller sig lugnt framöver.
Kramar