tisdag 1 april 2014

EN SALIG BLANDNING

Trots att jag har varit på le Cours Saleya, marknaden i le Vieux Nice (gamla stan i Nice) oräkneliga gånger så ser och upptäcker jag alltid nya saker varje gång. Nya växter som jag aldrig sett tidigare, ny dofter, nya smaker... På den här marknaden hittar man både inhemska och närproducerade produker lika väl som exotiska produkter som kommer långväga härifrån. Allting i en salig och brokig blandning. Precis som sig bör på en marknad med andra ord.






Kanelsocker, annanassocker, brunt socker med citrus... Hade ingen aning om att det fanns så många olika sockersorter!

Och tydligen så finns det minst lika många olika saltsorter!

Även om man inte behöver någonting alls så är det underhållning bara att gå och strosa här och att uppleva le Cours Saleya.

4 kommentarer:

Annika sa...

OJ vilken marknad. OCH vad mkt godsaker det finns där. Alla dessa kryddor. SÅ läckert. Nej, tänk att det finns så mkt socker, och SALT!!
OCH vilka härliga blomster.
Kramar!!

Desiree sa...

Älskar marknader av olika slag preics som du. Även om man inte behöver något så är det alltid lika kul att kika runt, kolla in och känna dofterna. Finns alltid något nytt att upptäcka. Vilken superfin marknad med alla dessa blommor och kryddor. Njutning och underhållning att strosa runt här kan jag tänka mig. Får aldrig nog av marknaden här på torget i Basel heller. Finns alltid något att kolla in.
Kram!

Katta sa...

Åh, även jag älskar marknader. Verkligen en fin marknad! Härliga blommor i härliga färger!

Martina sa...

Annika-
Ja det finns hur mycket fint, gott och vackert som helst pa den här marknaden. Men sa gäller det ju att vaga prova pa allt exotiskt ocksa. Det är jag nog lite dalig pa.
Kramar

Desiree-
Ja frukt, grönsaker, blommor, kryddor och sant tycker jag är härligt pa marknader. Däremot är jag inte mycket för kläder och saker. Men det är ju en smaksak.
Kramar

Katta-
Ja det här är verkligen en fin marknad. Och blommor och växter finns det ett stort utbud av.
Kramar