måndag 14 april 2014

SKOLMATSAL HEMMA

Frånvarande lärare, många och långa håltimmar... Då ställer man upp och agerar både taxi och skolmatsal hemma istället. Inget jättekomplicerat på menyn men alla blev i alla fall mätta och glada.



 

 Efter lunchen tyckte jag att barnen skulle plugga lite, men tyckte inte dom...



Fem mot en liksom... Hur stor chans har man att vinna den matchen...?!

Nu har jag skjutsat tillbaka tre till skolan och sparkat ut dom andra två!

Tystnad. O ljuvliga tystnad. 

10 kommentarer:

Channal sa...

Ser ju jättemysigt! Skola hemma lite oftare kanske ;-)

KRAM Anna

Miss Marie sa...

Härligt! Din mat ser bra mkt godare ut än den vi åt i skolan! :)

Desiree sa...

Snällt att ställa upp så och säkert uppskattat. Knäppt med så mycket håltimmar. Är det tänkt att man ska plugga mycket på egen hand i frankrike. Håller med Marie om att din mat säkert blev mycket godare än vad de hade fått i skolan. Ingår förresten mat i skolan eller tar eleverna med sig lunch, köper lunch? Här och i tyskland har man för det mesta inte undervisning på eftermiddagarna utan endast på förmiddagarna. Eleverna åker oftast hem och äter lunch - mittagsessen hemma är det liknande i frankrike? Alltid kul och intressant att jämföra de olika skolsystemen.

Pia sa...

Det ser valdigt gott ut, forstar att de hellre hangde hemma hos er an I skolan!
Kram!

Anne-Marie sa...

Tror att alla uppskattar sådant.
God mat och trevligt sällskap. :)
Dina dagar verkar aldrig långtråkiga.
Kramar!!

Martina sa...

Channal-
Nja, någon gång ibland är väl okej. Men vi ska inte överdriva heller, jag har inte riktigt talamod för sant...!
Kramar

Miss Marie-
Enkelt men gott!
Kramar

Martina sa...

Desiree-
I Frankrike äter vissa, de flesta, barnen i skolan. Men det är inte obligatoriskt och man far betala extra för det. Det är lite olika fran olika skolor men oftast sa är det i man av plats och da tar det först och främst de barn vars bada föräldrar jobbar, de som har fler än tva syskon... Jag har tack och lov alltid haft turen att kunna ha mina barn i skolmatsalen. Annars blir det ju ett himla hämtande och lämnande varje dag. Plus att eftersom skolmaten oftast är väldigt bra i Frankrike, här far de bade förrätt, varmrätt, efterrätt och bröd sa klart, sa tycker jag att det är bra att de far äta san mat som jag kanske inte alltid lagar hemma. Testa nytt och lära sig att äta annat.
Jag har skrivit en del om skolmaten i tidigare blogginlägg om du orkar ga tillbaka och titta.
Kramar

Martina sa...

Pia-
Som sagt, bara det inte blir alltför ofta sa...
Kramar

Anne-Marie-
Nej, langtrakigt är ingenting som jag kämpar med!! Skulle nästan önska att jag fick nagra sana dagar ibland!
Kramar

Boel sa...

Vilka fina barn du har Martina! Det syns att ni har det bra tillsammans! Visst är det så att man gör allt för sina barn! Ibland tänker jag att vi kanske tar hand om dem lite för mycket. Men Nej! Man kan inte få en bättre evaluering på sin föräldragärning än när 26-åringen på telefon säger Jag längtar efter er! Väl investerad tid och inget som kommer av sig själv! Kram Boel

Martina sa...

Boel-
Tack fina! Visst är det sa att man ju vill göra allt man bara kan för sina barn. Men ibland blir det kanske lite för mycket ända?! Inte alltid enkelt att veta vart gränsen ska ga. Men man far köra pa sin egna känsla tror jag helt enkelt.
Kramar