söndag 6 april 2014

LEKTION I SVENSKA

Sprang på den här "svenskalektionen". Ganska rolig faktiskt. Och när man tänker efter så ligger det en hel del sanning i den.


Svenskarna är ju kända för att vara rätt så fåordiga och inte prata mer än nödvändigt. Man går rakt på sak. Inte mer, inte mindre. Inte så mycket försköningar eller utsvängningar. Man pratar om man har något att säga, inte bara för pratandets skull. Till skillnad från många andra språk.

Jämför man med franskan så går det ju definitivt snabbare att skriva, till exempel, ett affärsbrev på svenska. På franska är det nödvändigt att använda sig av många och långa artighetsfraser som inte ens har någon direkt motsvarighet i svenskan.

Kul och intressant det här med språk! Men inte alltid det lättaste.

8 kommentarer:

Desiree sa...

Denna var kul. Det finns en hel del sanning här :-)
Oj oj det blev en tidig söndag för er igår med handbollsturneringen. Inte så väl organiserat och ingen vidare framförhållning. Pust förstår att man får bita sig i tungan många gånger och ta fram en stor portion tålamod.
Kram!

Charlie sa ... sa...

Så sant! Och jag kan än idag komma på mig själv att falla in i den "svenska stilen" ibland - och det blir inte bra här ;)

KRAM!!

Anne-Marie sa...

Så träffsäkert med dessa uttryck. :) Ibland undrar man om svenskarna saknar ord. ;)
Märker att jag använder mer ord på svenska när jag är i Sverige numera.
Kramar!!

Boel sa...

Ja det ligger mycket i dessa uttryck! Jag kan tänka mig att ni som bor utomlands har blivit riktigt duktiga på att använda språket som smörjmedel. Våra unga vuxna här hemma i Kristianstad har lärt mig ännu ett "svenskt artighetsuttryck". På frågan "Hur är det med dig?" kan man svara "Bra. Själv?" Ganska tidsbesparande tycker jag!
Önskar oss alla en bra arbetsvecka!
Kram Boel

Martina sa...

Desiree-
Ja visst ligger det en del sanning i det här. Det kanske man märker ännu mer som utlandssvensk.
Nej, rörig organisation är sant som händer i Frankrike. Kanske lite oftare här än pa andra ställen...?
Kramar

Lotta-
Nej den "svenska stilen" passar oftast inte sa bra i andra länder och i andra sprak.
Kramar

Martina sa...

Anne-Marie-
Ja, naturligtvis sa är ju inte alla svenskar sa där kortfattade, men det finns ju manga som är det. Och vissa mer än andra...
Kramar

Boel-
Haha. Och ända sa är, om man nu ska generalisera, folk fran söder lite mer pratglada än norrlänningarna?!
Ha en jättefin vecka du med!
Kramar

Marina sa...

Jag har också sett den där, och den är himla bra!

Martina sa...

Marina-
Eller hur?!