onsdag 9 april 2014

YOU SAY GOOD MORNING WHEN IT'S MIDNIGHT

Det blev en kort natt. En väldigt kort natt. Så det fick bli en Venti för mig idag. Eller två. Då förstår ni hur kort.


Nej, inga småbarn, inget festande, inte heller något nattskift. Bara vänner långt långt borta och stora tidsskillnader.

När solen för länge sen gått ner över Medelhavet och jag säger godnatt är det dags för min fina vän Liz ute i öknen att påbörja sin frukost, när Sofie sitter i bilen på väg hem från jobbet hör jag hur kvällsregnet vräker ner i HK då vi pratar på Skype samtidigt som jag sitter hemma i solen och äter lunch.

"Det jag sa till dig igår..." , "Nej det var i morse för mig...", "Vi hörs i morgon, alltså i eftermiddag för dig..." Inte helt enkelt att veta när man sa vad och när man kan höras nästa gång. Oftast blir det på de mest obekväma och konstiga tider då man har enda möjligheten att prata och hålla kontakten.


Tur att det finns små hjälpmedel så att jag kan hålla reda på vad klockan är hos vem!

Sen så finns det ju vissa personer med vilka det inte spelar någon roll vilken tid på dygnet det är, man får ändå aldrig tillräckligt med tid för att prata färdigt om allt som man vill och behöver prata om. Och då blir det konsekvensen väldigt korta nätter eller dagar då man inte hinner med så mycket annat...

Haha. Liz, har du och jag någonsin haft ett kort samtal?!

Om jag är trött på avstånd och olika tidszoner? Något så fruktansvärt. Och det gör mig ju dessutom galet trött helt kort och gott.


You say good morning
When it's midnight
Going out of my head
Alone in this bed
I wake up to your sunset
And it's driving me mad
I miss you so bad
And my heart, heart, heart is so jet-lagged

10 kommentarer:

Marina sa...

Känner igen problemet! Även om det egentligen är ett mycket angenämt problem och skype är en fantastisk uppfinning!!

Katta sa...

Tidsskillnad är ibland riktigt kluriga.Under många år levde jag o maken med tre tifsskillnader. Den vi bodde i, dvs Asien eller USA samt min familj i Svedala och hans familj eller vårt företags i USA el Asien. Det blev rött ofta en massa väckning vid 4 tiden på morgonen eller så.kram

Pia sa...

Man blir lite av en expert pa att halla koll pa tidsskillnader efter flera ar utomlands och visst ar det frustrerande men fungerar anda tack vare den moderna tekniken!!
Kram!

Liz sa...

Haha, nej, jag vet inte vad jag tankte nar jag sa att det behover ju inte bli sa sent!? Det har vi ju aldrig lyckats med!

Dessutom sa kranglade ju Skype lite extra just den dagen/natten, sa det blev ju manga uppringningar ocksa under tiden!

Ser sa fram emot att sitta mitt emot varandra igen och kunna ta vara samtal sa isatallet. For aven om vi ju maste finna oss i detta, sa ar det verkligen inte roligt och jag ar fruktansvart trott pa det. Det passar aldrig att horas. Nar jag bodde pa ostkusten gick det anda ganska bra, med 6 timmar, det funkade, men nu med 9 ar det hopplost. Tidig morgon har jag inte tid, sen ar det svart under formiddagarna, da jag oftast ar ute och gor saker med barnen och nar jag ar hemma igen runt lunchtid, sa ar det redan kvall och middag och kvallsrutiner for dig. Sen snart dags att sova. Omvant, har du inte tid pa morgonen efter att skjutsa barn, trana etc sa ar du ocksa hemma for sent, da har jag redan gatt och lagt mig. Prata mycket sent ar svart for mig, da barnen sover och det ar svart att prata utan att stora och vacka nagon.

Sa aven om man vet vad klockan ar, och man har koll pa det, sa ar det inte latt att fa det att funka anda, just for att det ar for manga timmar, det blir snabbt att det ar ny dag hos dig innan jag har hunnit ga och lagga mig annu..och nar jag vaknar ar storre delen av din dag redan over...

Alskar laten, sa passande text!! :)

Saknar dig sa min van!!
Stora kramar!

Miss Marie sa...

Jag känner igen mig i det, men mina vänner o familj finns inte i så många olika tidszoner som dina! :)

Desiree sa...

Det är inte lätt med vänner på olika tidskillnader. Men ändå underbart att man kan prata med varandra via Skype. Men visst blir man trött.
Kram!

Martina sa...

Marina-
Ja tack och lov för skype, facetime... Men jag tycker ända att det är ett riktigt jobbigt problem i längden.
Kramar

Katta-
Ja när man har det sa sa kan man ju verkligen tala om obekväm arbetstid!
Kramar

Pia-
Jo visst är det sa. Men ibland känns det väldigt förvirrande och knepigt ocksa. Men tack och lov för tekniken!
Kramar

Martina sa...

Liz-
Nej, kort och koncist är inte vara starka sidor. Det är sa frustrerande inte bara med tidsskillnaden men även just det att vi aldrig hinner prata färdigt om nagonting och att man inte ens vet när man pratade sist och när man kan fa tid att prata nästa gang. Suck, suck, suck.

Det enda som i alla fall är bra för dig och mig är ju att vi inte är upptagna pa ett jobb hela dagarna dessutom. För det lägger ju liksom till ännu en svarighet och ett hinder för kontakten...

Ja, den där laten är ju precis sa som det känns.

Längtar galet mycket efter att fa träffa dig igen.
Stora kramar

Martina sa...

Miss Marie-
Nej även om det är jobbigt med avstand inom Europa sa är det ju ända inte SA langt bort och dessutom sa slipper man ju detta med tidsskillnaden.
Kramar

Martina sa...

Desiree-
Ja det är tur att vi har skype, facetime och allt det där. Det underlättar ju absolut langdistansrelationer och dessutom sa blir det ju betydligt billigare än förr da man bara hade en vanlig gammal hederlig telefon. Jag minns än idag vilka otrevliga telefonräkningar jag fick da.
Kramar