tisdag 4 juni 2013

MIN BÄSTA VÄN FYLLER 40


Idag är det en alldeles speciell dag. Lycklig och ledsam på samma gång. Men mest lycklig.

Lycklig därför att min allra finaste vän Liz fyller big 4.0 idag! Och det är ju självklart en välidgt lycklig händelse!

Men ledsam eftersom vi befinner oss på varsin sida av jordklotet och att det därför inte finns någon som helst möjlighet till att jag kan fira denna stora dag tillsammans med henne. Men det hindrar mig ju inte från att skicka stora gratulationer till min kära vän över bloggen.



Liz, jag önskar dig en underbar dag tillsammans med dina allra käraste och hoppas att du ska bli firad som sig bör! Ett jättestort GRATTIS PÅ FÖDELSEDAGEN!

Trots detta enorma avstånd på 9 tidszoner så är du en av mina absolut äldsta och definitivt närmsta vänner. För er som inte redan känner till min och Liz vänskaps histora så kan ni läsa lite mer om den här.

Du och jag har nu känt varandra i halva våra liv! Och vi har varit med om mycket tillsammans. Fester och sorglösa tider under året som vi bodde och träffades i Bern, Schweiz. Men det året hade även sina svåra och jobbiga perioder och det var under just en sådan period som du ställde upp för mig till 100% och då vi svetsades samman och vår fina vänskap föddes.


Under de 20 år som gått sedan dess så har både du och jag gått igenom många tuffa och ledsamma händelser i livet, men även många väldigt roliga och lyckliga händelser. Tyvärr är det inte många händelser som vi har kunnat dela och uppleva tillsammans eftersom vi alltid har bott långt ifrån varandra i skilda länder. Men trots detta avstånd så har vi alltid funnits där för varandra genom brev, telefon, mail, skype och våra bloggar. Det har funnits perioder när vi har hörts väldigt sällan, men när vi väl har hörts så har det alltid känts som om det vore igår.

Idag har vi en tät kontakt tack vare våra bloggar och skype, men trots att vi hörs relativt ofta och kan prata med varandra non-stop i 3 timmar utan några som helst problem så räcker tiden aldrig riktigt till för att ta upp allt det som vi skulle vilja. Och trots den fantastiska tekniken så är det ju självklart inte samma sak som att träffas och uppleva saker tillsammans.

 

Men trots alla dessa hinder; geografiskt avstånd, tidsskillnad och inte minst det faktum att vi aldrig kan träffas så är vår vänskap starkare än någonsin idag. Du finns alltid där, tillgänglig för mig och redo att dela glädje, sorg, tankar och frågor. Och du vet att jag finns där på exakt samma sätt för dig. Alltid.

Och framför allt, och det som är det mest speciella med vår vänskap, är att vi delar väldigt liknande liv och förstår varandra som ingen annan gör. Jag kan läsa under raderna i det du skriver på bloggen och vet med en gång hur det är med dig. Du förstår hur jag känner och kan stötta och råda utan att vara dömande eller oförstående. Du vet att jag kan relatera och förstå i det du går igenom. Inför varandra kan vi berätta allt utan något som helst filter.


Och vi vet att vår vänskap är äkta vänskap och antagligen en oförstörbar vänskap. För vad skulle kunna förstöra en vänskap som inte ens 19 år under vilka vi träffats endast 3-4 gånger, 2 kontinenter, 1 ocean och 9 tidszoner inte har kunnat förstöra?

Planen var att vi äntligen skulle träffas i sommar igen. Något som vi båda och även våra barn såg väldigt mycket fram emot. Åh så jag längtade efter det! Men tyvärr, så blev det ändrade planer. Och vi får fortsätta att hålla vår kontakt via elektronisk väg i väntan på att ses igen. Och vem vet när det kan bli?!

Men ett som är säkert är att hur långt vi än befinner oss ifrån varandra och hur sällan vi än ses så finns du alltid väldigt nära mig i mitt hjärta.

 

Tack finaste Liz för att du är en sådan underbar och fantastisk vän som alltid finns där för mig både i vått och torrt. Du är mer värdefull för mig än ord kan beskriva och jag är så lyckligt lottad som kan kalla dig min vän.

Än en gång så önskar jag dig en underbar 40-års dag tillsammans med dina allra käraste. Och trots avståndet som skiljer oss åt så hoppas jag att du riktigt känner att jag tänker extra mycket på dig idag.

Här kommer tre gamla bilder på mig och Liz från den tiden då vi bodde i Bern, Schweiz.




7 kommentarer:

Channal sa...

Åh vilken present/inlägg till din fina vän! Underbart!! Vänner ska man vara rädd om!

Så söta, fina, vackra och unga ni var! Härliga bilder!! Du är väldigt lik dina döttrar!

KRAMAR!! Anna

Annika sa...

GRATTIS till Liz!!!
OCH vilket jättefint inlägg du skrivit till hennes ära. Ska bege mig till hennes blogg.
Är fascinerad över att hon bor där min man föddes. DÅ när Peters pappa var i The Air Force och de var stationerade i AZ.
Otroligt.
Så fina bilder på er två!!
HEJA er vänskap!!
KRAMAR till er bägge!!

Martina sa...

Channal-
Ja det har du verkligen rätt i!

Haha, ja som sagt, bilderna är ju tagna för 20 ar sen!
Kramar

Annika-
Nej vad häftigt! Ja det är ju inte direkt stället som är jättekänt och som "alla" har varit pa!
Ja som sagt, var vänskap är verkligen speciell och lite mot alla odds och ända sa otroligt stark!
Kramar

Liz sa...

Alskade vannen,
vet inte vart jag ska borja kommentera. Sa vackert och sa fantastiskt skrivet och sa underbar beskrivning av var vanskap, for det ar ju sa det ar. Allt du skriver om, kan jag ju bara instamma i, att du betyder minst lika mycket for mig det vet du ju!!

Jag ar sa tacksam for att ha dig och att kunna kalla dig min basta van ar en underbar kansla.

Finaste Martina, jag ar alldeles rord och lika tarogd som jag var pa de sista tva fotona du visar, fran det stora avskedet pa flygplatsen i Geneve, ar jag nu nar jag laser vad du 20 ar senare skriver om mig, om oss, om var vanskap! Onskar sa att jag kunde stracka ut armarna in i datorn och ge dig en varm lang kram...

Vill nastan inte snudda vid tanken pa att det blir annu ett ar tills vi ses...det blir da 5 ar sedan vi sags..

Gumman, igen tusen tack for dina fina gratulationer och dina vackra ord och framforallt, tack for att jag far kalla dig min basta van!

Alskar och saknar dig som alltid - idag lite extra mycket!

Liz sa...

Da jag inte sett till dig pa min blogg, sa skickar jag harmed dar jag last dom (har hos Martina), ett stort tack till dig Annika for gratulationerna!

Karin sa...

Till Liz!

Ett stort varmt grattis på födelsedagen önskar jag dig.

Jag hoppas även vi kan ses nästa år! Bamsekramar från mig till dig.

Liz sa...

Karin-
varmt tack for gratulationerna pa min fodelsedag! Ja, det vore roligt att traffas igen om vi nu bara kommer till Sverige nasta ar...
Hopps att du hade en fin nationaldag och att du far en fin helg. Blir val sakert stort padrag i Stockholm med brollopet som standar.
Stor kram!