torsdag 6 juni 2013

SVERIGES NATIONALDAG



Grattis alla svenskar pa Sveriges Nationaldag! Eller vad säger man egentligen?

Och hur firar man nationaldagen?
Jag kan inte komma ihåg hur, och om, jag firade nationaldagen då jag bodde i Sverige. Men visst, det är ju nästan 20 år sedan... och på den tiden var det ju inte ens en helgdag!

Det enda jag kan komma ihåg egentligen var att svenska flaggan och att vara nationalist mest var förknippat med rasism och Sverigedemokraterna. Och att det nästan var fult och förbjudet att hissa svenska flaggan. Hemma hos oss hissades dock den svenska flaggan varje gång vi hade någonting att fira! Utan att det var det minsta racistiskt.


Men nu 20 år senare, hur är det nu? Firas den svenska nationaldagen? Hur firas den? Gör man någonting speciellt? Äter man någonting speciellt? I Frankrike är det väl inte direkt någon som firar nationaldagen privat tillsammans med familj och vänner då mat äter någonting speciellt liksom vid andra högtider. Men på många ställen, framför allt i Paris så har man ju pampiga officiella parader och varje nationaldag anordnar presidenten sitt årliga garden party i Elyseé Palatset. Och självklart är det en röd dag då det mesta är helt stängt.

Men jag ska inte gå in på några detaljer om hur den franska nationaldagen firas, för det har jag ingen aning om. Jag tror faktiskt att jag aldrig ens har varit i Frankrike någon 14:e juli! Jag brukar ju alltid befinna mig i Sverige då!

Och som sagt så vet jag inte så mycket mer om den svenska nationaldagen efter som jag alltid befinner mig i Frankrike när den infaller! Nästan lite ironiskt.

Hoppas alla som nu, på ett eller annat sätt, firar den svenska nationaldagen får en riktigt fin nationaldag!

5 kommentarer:

Sahra sa...

Det är plötsligt legitimt att dricka rosse en torsdag.
Nä. Allvarligt. På Skansen är det väl något jippo. Vi njuter av att vara lediga och har ätit och druckit gott på ett sjysst ställe vid Mälaren
Kram

Annika sa...

Nej, tror inte heller det är ngt större drag. Men vad vet jag?
Jag sitter ju i USA och glor.
Inte är den som 4 juli iaf, eller som 17 maj. Eller 6 dec (finland). Det är ju ingen frigörelsedag precis.
Nej, jag vidhåller att den sanna nationaldagen är midsommaren. DET är en dag med tyngd och tradition.
Inget kan bli svenskare än midsommaren. Även om jag personligen inte bryr mig om midsommaren speciellt mkt. JO; om jag är i sve, men inte här.
Tror aldrig 6 juli kommer att bli en stor dag, inte minst för att det inte ör ngn historia bakom. Gustav Vasa kröntes till kung. Jaha...
Men skönt för alla att vara lediga, såklart.
Långhelger är ju mysiga, för jag antar att många kommer att utnyttja morgondagen också :-)
PÅ Insta går det iaf inte att missta sig på vilken dag det är :-)
Kram!!!

Martina sa...

Sahra-
Mat och rosé vid Mälaren later som ett perfekt firande! Mycket mysigare än att trängas pa Skansen.
Kramar

Annika-
Nej det kan jag verkligen tänka mig att det inte gar att jämföra med 4th of July!!!
Om jag ska vara ärlig sa hade jag faktiskt ingen aning om varför svenska nationaldagen ligger just pa den 6 juni!
Jag är inget fan av midsommaren. Har aldrig varit och kommer nog aldrig att bli heller. Men visst, för de flesta svenskar är det ju mer som nationaldagen än den 6/6!
Kramar

Annika sa...

INTE jag heller.
INTE ett dugg.
Midsommaren är nog den högtid jag saknar minst av alla. Fast, ska det vara en nationaldag så är det den.
Men på senare år har jag haft ngra fina midsomrar i Sverige.
DOCK det är INGET jag saknar.
Shit vad osvensk jag låter.
TUR att du känner samma :-)

Martina sa...

Annika-
Ja, det later osvenskt. Men faktum är att det inte finns nagot med midsommaren som jag gillar.

Sill äter jag inte, snaps gillar jag inte, blommor i haret kommer oftast med en massa läskiga smakryp, dansa kring en midsommarstang - nej tack, oftast är vädret skitdaligt och kallt och ända SKA alla envisas att sitta ute bland myggen dessutom.
Nej, jag vet inte men jag har aldrig gillat den patetiska stämningen som det lätt blir.
Men visst, midsommar som nationaldag kanske skulle passa bra!
Kramar