lördag 15 juni 2013

VÄNNER OCH STORBAK


I förmiddags städade vi här hemma. Skönt med stora tjejer som hjälper till. Med sina egna rum i alla fall. Efter en hel del tjat. Men ända.

Lagom till lunch kom Biancas kompis över till oss och efter lunchen skjutsade jag Emma och hennes kompis till ett födelsedags/poolparty.

Vi har haft samma konstiga väder som igår; mulet men väldigt varmt. Bianca och hennes kompis låg nere vid vår pool och hade det skönt under hela eftermiddagen, medan jag stod i köket och svettades.

Jag har inte bakat på evigheter och så väljer jag årets hittills varmaste dag för att stå i köket. Ibland undrar man...!

Först gjorde jag en kladdkaka så att tjejerna skulle få något gott till mellis.



Till mig gjorde jag äpple i ugn med kanel, kardemumma och mandlar. Jag har ju fortfarande lite svårt med vissa saker som jag äter, trots att jag äter magmedicin igen. Vissa saker funkar sådär för min mage och vissa saker känns det som att jag helt plötsligt har blivit allergisk mot! Jag som aldrig har haft varken en känslig mage eller några som helst allergier förut. Så det är lite knepigt och jag får äta försiktigt och testa mig fram just nu. Råa grönsaker och rå frukt är lite svårt just nu, men tillagat går det bättre och äpplen i ugn gick jättebra och gott var det också.


Sen blev det några plåtar chokladmuffins. Inte världens snyggaste. Men goda.


Sist men inte minst så förberedde jag morgondagens dessert. Den är godare dagen efter. Kan ni gissa vad det ska bli?


5 kommentarer:

Channal sa...

Så mycket gott! Duktig du är!!

Knepigt att du inte tål allt! Men dina äpplen såg så goda ut!

Har ingen aning om vad det är! Något franskt? Ska gissa... hmm... små rulltårtor?

KRAM Anna

eastcoastmom sa...

Min gissning: Du ska göra tiramisu! Det där är såna där kex/kakor man doppar i kaffe och har till tiramisu.

Liz sa...

Ja det är tiramisu! Vet ju att du gör en grym sådan. Hade jag inte vetat det hade jag gissat på fyllda Kakor med smet i, heter dom inte något liknande Canneloni? Men, nu är det ju tiramisu..;)
Stor kram och hoppas ni får en jättefin fars dag tillsammans!!

Charlie sa ... sa...

Ah, så gott! Äpplena ser läckra ut med kanel.

Och jag gissar på tiramisu också ;) En av mina älsklingsdesserter!

KRAM!

Martina sa...

Channal-
Ja, jag hoppas att det kommer att ga över och bli som vanligt snart igen. Jag är inte van att behöva tänka att jag är allergisk mot vissa saker!
Efterrätten var en tiramisu!
Kramar

Eastcoast-
Visst var det en tiramisu!
Här heter kakorna biscuits à la cuillère. Jag tror att man säger Savoyardekex pa svenska.
Kram

Liz-
Alla här hemma älskar tiramisu sa det fick det bli! Och dessutom är det väldigt enkelt att göra.
Kramar

Lotta-
Visst är det gott med tiramisu!
Äpplena blev ocksa väldigt goda och det var snällt för min mage.
Kramar