fredag 21 juni 2013

GLAD MIDSOMMAR ELLER BARA SOMMAR


GLAD MIDSOMMAR
till alla svenskar i Sverige och runt om i världen som firar idag!


För mig är midsommar ingen högtid som jag varken firar eller saknar. Det vet kanske vissa av er som följt min blogg ett tag redan för det har jag skrivit om både här och här. Nej varken blommor i håret, dans kring stång, sill och snaps, sitta ute och huttra i täckjacka och ändå bli attackerad av en miljard mygg är inget som får mig att drömma.

Så jag är glad att befinna mig i ett land där ingen vet vad midsommar är och det är ingen tradition som jag kommer att föra vidare till mina barn. Kanske låter det trist, men det är ju en av fördelarna när man har tillgång till flera kulturer, att man kan välja ut dom saker som man verkligen gillar. Det bästa ur två världar!

Men visst har jag ändå tagit fram min, enda, midsommardekoration!


I Frankrike är det som sagt ingen som vet vad midsommar är. Däremot är det "Fête de la Musique" idag och det firas med fester och konserter lite överallt under hela dagen och främst i kväll. Men det är ju långt ifrån att vara en lika stor högtid som midsommar. Det ju en helt vanlig arbetsdag och barnen går ju fortfarande i skolan, men många "firar" och festar i kväll.

Vi har dock ingenting speciellt inplanerat varken idag eller ikväll. Barnen är som sagt i skolan, S jobbar och jag ska ställa mig och laga mat och förbereda inför i morgon då det är den årliga skolfesten i Emmas skola. Hela förmiddagen är det uppträdanden sen är det paus från 12-16 och då ska tjejerna ha några kompisar som följer med oss hem för att äta lunch och bada innan det är dags att åka tillbaka till skolan för diverse lekar, underhållning och slutligen skolans utomhusdisco!

Härifrån bjuder jag inte på några midsommarbilder (ja förutom min tjusiga midsommarstång som dock tappat flaggan i toppen då) utan helt kort några sommarbilder!







9 kommentarer:

Channal sa...

Men vilken söt midsommarstång du har tagit fram iallafall! Mysigt!

Musik är alltid fest! Snart kommer Bråvallafestivalen till min stad! Det blir STORT!!

Glad midsommarkram! Anna

Martina sa...

Channal-
Ja den lilla stangen är mitt bidrag till midsommarfirandet!
Ha en jättefin midsommar!
Kramar

Saltistjejen sa...

HAha Martina, så lustigt att DU har en midsommmardekoration fast du inte gillar Midsommar och inte firar, men JAG har INGEN dekoration alls vad gäller Midsommar fast det är en av mina absoluta favorithögtider! :-)
Och jag känner att jag är så glad över att det faktiskt finns ett midsommarfirande här i NYC. Jag har lärt mig att tycka riktigt mycket om det. Mest sedan vi fick E och hon blev lite större. Och för mig känns det viktigt att få föra denna tradition vidare, om än på ett helt annat vis än om vi bott i Sverige. Men som du säger är det ju fantastiskt att kunna få tillgång till olika kulturer och därmed fira de som passar och som man tycker om. :-)
Låter som morgondagen kommer att bli riktigt rolig också!
Kram!!

Annika sa...

INTE jag heller.
Bryr mig noll, och är glad att sitta i USA idag och inte ens behöva fundera över det hela.
Tog fram min svenska träflagga imorse, och min finska. Men inget annat.
Ja, snacka om att midsommar är en helg med krav. Hujedamej.
Kolla instagram idag, det är verkligen talande, och lite roligt!!
Tur att man inte känner hemlängtan :-)
Vilken trevlig dag ni har imorrn.
Kramar!!!

Martina sa...

Saltistjejen-
Ja, jo det är nog lite märkligt att jag som inte gillar midsommar ända tar fram min lilla midsommarstang. Jag kanske inte är helt oberörd ända?! Men mycket mer än sa behöver jag inte "fira" midsommar.
Men att fira midsommar i NYC hade jag nog gärna gjort! Det blir ju en helt annan stämning kan jag tänka mig.
Hoppas att ni far ett fint firande!
Kramar

Annika-
Synd att vi inte bor nära varandra, da hade du och jag kunnat hitta pa nagonting helt annat pa midsommarafton!
Hoppas du far en fin helg utan nagot firande!
Kramar

Charlie sa ... sa...

Firar inte heller men äter lite "midsommaraktigt" ikväll och jordgubbar såklart ;)) lite fina sommarblommor står på bordet också.

Härliga bilder och roligt med fest imorgon på skolan.

Trevlig helg och midsommarkram!!!

Lotta

ExPIAtriate sa...

Vilken gullig liten midsommarstang! Och visst ar det trevligt att plocka kulturella godbitar, de man kanner att vill fira! Jag alskar midsommar, aven nar man satt och huttrade i regn, det ar anda en speciell hogtid och jag vill garna fira med barnen. Vi brukade fira aven i Singapore men det har aret var nogt det forsta med ett riktigt organiserat firande med andra svenskar, vilket blev mycket lyckat och sarskilt da vara icke-svenska grannar kom over med en jattefin midsommarstang!
Later som ni har en trevlig helg framfor er med musikfestival! Och vilka harliga bilder du bjuder pa! Ser sa otroligt vackert ut!
Kram!

Martina sa...

Lotta-
Om jordgubbar räknas som midsommarmat sa at jag ocksa midsommaraktigt igar!! Nästan varje dag faktiskt..!
Ha en riktigt fin midsommarhelg du med!
Kramar

Expiatriate wife-
Ja de flesta svenskar älskar ju denna högtid!
Exotiskt att fira midsommar i Dubai!
Ja vi har en fullspäckad helg framför oss, som det flesta helgerna i juni.
Kramar

Maria at inredningsvis sa...

Skönt inlägg och härliga sommarbilder:)

Om du vill ha ett gott annorlunda tårtrecept kan du kolla in min blogg:)

Ha en härlig vecka

LOVE Maria från inredningsvis.se