tisdag 18 juni 2013

MIXER - BLENDER - PRESS


Jag och barnen älskar att göra olika smoothies. Det är enkelt, gott och nyttigt (oftast)! Man kan ju ha i lite av varje, det man är sugen på och det man har hemma helt enkelt. Vi brukar ta antingen vaniljyoghurt, mandelmjölk, kokosvatten och/eller apelsinjuice och blanda med diverse färska eller frysta bär, banan, babyspenat, kiwi och jag tar även några skopor proteinpulver ibland.

Däremot så har jag varken en mixer, blender eller juicepress utan använder helt enkelt vår urgamla matberedare eller köksassistent eller vad man nu kallar det för. Jag tycker det funkar fint. Men jag börjar ändå bli lite sugen på att skaffa en juicepress för då kan man ju blanda ner så mycket mer. Eller?!

Vad är bäst att ha; en mixer, blender (fast det är väl samma sak som en mixer?) eller en juicepress? Vad har ni för erfarenhet? Och vad ska man tänka på när man ska köpa en sån maskin?


Bilder lånade från google.

Och om det är någon som har lust att dela med sig av goda smoothies-recept så tar jag mer än gärna emot dom!

2 kommentarer:

Liz sa...

Jag ar ju ocksa mycket fortjust i smoothies, men har annu inte "vagat" att slanga i massa gronsaker utan har hallit mig till bar och frukt. Har aldrig heller provat med protein pulver, men har hort att manga gor det.

Angaende vad man ska valja, sa skulle jag valja en juice press. Jag sag en reklam haromdagen pa en (kommer inte pa namnet nu) dar dom bara stoppade i ett helt apple, morottter etc och den pureerade allt till juice. Alla som smakade gillade det tydligen. Det jag blev mest imponerad over var nyttighets prospektet med just gronsaker. Dom visade hur enkelt man kan gora farska soppor med att pureera alla farska gronsaker och sen adda het buljong och voila - sa hade man en jattenyttig gronsaksoppa dar alla gronsaker hade kvar alla vitaminer/mineraler och dom inte kokat bort i vattnet innan..

Sa jag skulle garna kopa en juicepress maste jag erkanna, testa allt for att fa mina sma, men aven vi vuxna i familjen att ata mer gronsaker pa ett nytt annat satt. Lattare att dricka en god juice an att ata en hel tallrik med broccoli, artor, bonor, morotter etc....

Sa jag kor tummen upp for en effektiv juice press!!

Hoppas att du kommer fa nagra tips pa recept, jag har tyvarr inte nagra direkt, man kan ju googla pa massor men det ar ju alltid roligt att hora om det blev gott. Jag kor som du mest med vaniljyoughurt, farska eller frysta bar, lite honung har, lite fruktjuice...det man har hemma.

Stor kram!!

Martina sa...

Liz-
Tack sa jättemycket för dina tips! Det är ju verkligen en bra grej det där med att kunna göra grönsakssoppor där alla vitaminerna finns kvar och utan nagra tillsatser!

Och skillnaden med en press är ju just det att man kan ha i precis allt.

En mixer är väl egentligen precis som en matberedare?! Sa da är det väl kanske bättre att satsa pa nagot som är annorlunda.

Det lutar nog at en press, men sen sa är det som med allting att det ju finns sa himla manga olika att man maste ta sig tiden att kolla upp skillnaderna mellan alla olika modeller och hitta den som är bäst kvalitet/pris. Det är ett inköp som jag blir mer och mer sugen pa, men det dröjer nog lite innan det blir av. Just nu är det annat som jag maste prioritera, men nagon gang sa blir det nog av.

Och som du säger, recept är ju väldigt enkelt att googla!
Stora kramar