onsdag 12 juni 2013

PAPPERSARBETE, ULTRALJUD OCH SHOPPING


Äntligen känns det som att vi börjar närma oss sommaren även om det är en bit kvar till de riktigt heta sommartemperaturerna. Men jag ska inte klaga för idag har det varit en riktigt varm och solig dag!


Större delen av förmiddagen ägnade jag åt att fylla i alla dokument som krävs för inskrivningen av Emma i collège inför skolstarten i september. All möjlig information ska fyllas i; adress, telefonnummer, personer att kontakta i nödfall, försäkringsuppgifter, inskrivning till skolbespisningen, tillåtelse för att fotografera barnen....

Och inte nog med det, man måste dessutom ta kopior på alla möjliga papper och dukument som skall bifogas och visas upp tillsammans med orginalen då man överlämnar hela filen. Det är allt från id-bevis, till vaccinationslista, dokument som bevisar ens adress till försäkringskontrakt.

Men nu hoppas att jag har allting och det inte ska bli några problem eller att jag får "bakläxa" på något som saknas eller inte stämmer.


På eftermiddagen åkte jag och tjejerna ut och uträttade diverse ärenden; skickade iväg ett paket på posten, handlade lite mat och jag gjorde ett ultraljud på min onda ljumske som dock inte visade speciellt mycket.

Sen åkte vi även en liten sväng till CAP3000 där vi började med att äta mellis; varsin yoghurtglass på Llaollao.

Dom här godsakerna tittade vi bara på.



Yoghurtglass är så fräscht och jag gillar all god topping man kan välja till.

Efter vår lilla energipaus så blev det en hel del shopping, men mer än så tänker jag varken visa eller berätta eftersom det mesta var presenter och överraskningar.

Vägen ut från CAP3000. Tyvärr ser man inte på fotot de ännu snöklädda bergstopparna längst bort i horisonten. Men det känns ganska häftigt att se snöklädda bergstoppar när temperaturen i bilen visar på nästan 30 grader varmt!


Vi åkte hem när det var rusningstrafik så det blev en hel del köer, men vad gör väl det när man har en fin omgivning utan för bilfönstret?!

7 kommentarer:

Liz sa...

Mumsigt med youghurt glass! Och vilka konstverk till desserter!

Fylla i papper holl jag ocksa pa med i varas har angaende Cassie's Junior High, och idag fick jag ett samtal ifran skolan som jag forst trodde att det var angaende intervjun som dom sa att dom eventuellt skulle halla per telefon, men det var bara info om att dom erbjuder gratis (tror jag eller iallafall valdigt billig) lunch till skolbarnen. Det ar ju manga barn som tyvarr annars inte far nagon mat pa dagarna...

Synd att ultraljudet inte visade speciellt mycket, men tur kanske att det inte visade nagra skador iallfall. Hoppas att du kommer bli battre snart med vila och anti inflammationsmedecinerna!

Kramar!! Snygg troja pa Emma tillagger Cassie! :)

Martina sa...

Liz-
Ja det är gott med yoghurtglass!

Va?! Men dom som inte äter lunch i matsalen tar väl med sig mat och äter, eller äter dom ingenting alls?!

Ja det är verkligen märkligt att man inte ser nagonstans varför jag har ont och kiropraktorn förstar inte riktigt heller vad det är som är fel. De anti-inflammatoriska har jag slutat med eftersom de ända inte gav nagot resultat förutom att jag fick sa ont i magen av dem.

Ha, ha... kul att Cassie gillar tröjan! Det är Biancas gamla som är köpt pa HM en gang i tiden.
Kramar

Annika sa...

Froyo är gott.
gillar att man väljer själv och allt det där.
Mysiga Bilder.

Ser vad du undrar om skolluncher ovan. Jo, de som inga pengar här får gratis lunch på skolorna. Eller ibland "reduced price", men ingen går utan. Fast det där är förstås olika från stat till stat och kommun till kommun.

MMM...vilka goda bakverk. MUMS!!

Hoppas allt pappersarbete gick bra. Mkt sådant, jag vet.
Kram!

Martina sa...

Annika-
Det är ju fantastiskt att man till och med kan fa gratis lunch! Här kan vissa fa lunch för 1 euro/dag om man verkligen har det svart. Och sa är det ju manga som äter hemma, men det beror ju inte pa att man nödvändigtvis inte kan betala skolmaten utan oftast är det pga andra anledningar.
Pappersarbetet gick bra, nu är inskrivningsdokumenten inlämnade!
Kramar

Saltistjejen sa...

Visst är det otroligt att det ska vara så mycket pappersarbete med skolorna!! Härlig utflykt fick ni också. Yogurtglass är så gott och somrigt!
Kramar!

Liz sa...

Ser att jag glomde att skriva att angaende luncherna sa var det nu information om gratis lunch/billig lunch under sommarlovet som det gallde! Jag antar att dom da gar efter den informationen som man uppgett angaende inkomst for luncherna och om man kvalificerade sig till reduced eller inte aven i detta sommarprogram. Tror inte att dom erbjuder gratis lunch till "vem som helst" utan man maste nog finnas i deras register ovan redan.

Dom har ofta sana program har just for att manga barn annars inte far ordentlig mat. Skolan har erbjuder ju ocksa gratis frukost under skolaret just pga att det ar manga som har det samre stallt har/manga under existensminimum (Yuma's arbetsloshet var i nagon rapport uppmatt till hogst i landet och dessutom ar det manga laginkomstagare har som jobbar pa gronsaksfalten tex) och darfor ar det manga barn har som annars inte skulle fa frukost i magen.

Sen kan man ju diskutera kvaliten pa just luncherna har men mat ar ju battre an ingen mat..

Info angaende skol luncherna under aret eller for kommande skolar med inkomst registrering fylldes redan i i varas tillsammans med alla andra papper.

Martina sa...

Saltistjejen-
Ja det är helt otroligt.
Jag yoghurtglass är nagot som jag har "upptäckt" pa senaste tiden. Eller som jag verkligen börjat gilla pa senaste tiden. Som sagt, det är lite fräschare än vanlig glass.
Kramar

Liz-
Lunch under sommarlovet?! Vada, kan man äta lunch i skolan trots att det är sommarlov?

Som sagt, här kan man ju ocksa fa jättebillig skollunch om man har en liten inkomst och det är ju naturligtvis bra. Ingen ska ju behöva ga utan skollunch. Och gratis frukost är ju verkligen toppen! Emma äter ju aldrig mycket frukost, ibland ingenting alls.

Här är det ju ganska sa bra skolmat tack och lov. För det är ju inte sa bra om det är mackor eller pommes frites varje dag; det far man ju inte sa mycket näring av.

Kramar