onsdag 19 februari 2014

DET EVIGA TJATET

Det eviga tjatet. Det där som gör att man låter värre en en gammal skiva som har hakat upp sig. 

Barnen bara va´?!! Vadå kan itunes haka upp sig?!! Vadå skiva?! Hur gammal är du egentligen?!!

Suck. Laisse tomber...

Men för hundraartonde gången idag, kan du städa upp lite i ditt rum?!

Jag har inte tid, jag ska bara, jag har ju gjort det...

Kan alla svaren utantill.

Och det är här som man, de dagar man orkar exploderar och blir galen för hundraartaonde gången hotar med utegångsförbud, ipod/ipad/telefon/dataförbud tv-förbud och alla förbud man kan komma på, eller de dagar då man inte orkar/hinner/vill suckar och uppgivet säger, "nähä men fortsätt att leva i din svinstia då. Men var vänlig att stänga dörren".

Emma som alltid har svar på tal och som alltid varit väldigt uppfinnesrik har her way of doing it.



Vet inte om man ska skratta eller gråta.

Och dessutom så la hon argsint till: -"Men jag har ju bra betyg i alla ämnen! Och man kan inte få allt! Ni får välja, att jag har bra betyg eller ett städat rum. Inte både och!"

Sant. Vi är så glada och tacksamma för att hon är så duktig i skolan. Och jag försöker ofta få mina barn att man inte alltid kan få allt här i världen. Viktigt.

Men wtf, hur kunde det allt det här helt plötsligt vändas emot mig?!

Tror det är dags att mettre les points sur les i´s (to make clear) och visa vem det är som egentligen bestämmer här hemma.

10 kommentarer:

Annika sa...

Sådär gjorde jag också nr jag var liten, haha!!
Eller körde in allt under sängen.
Vad gäller Ks rum har jag gett upp. Orkar inte tjata. OCH de har tusen o en läxor o så mkt annat.
Dock fattar inte hur de står ut med oredan. Ngn ggn i månaden får hon ett ryck och städar superfint. Jag älskar sådana ryck…
:-)
Kram!!

Miss Marie sa...

Jag känner igen mig själv i det där! :)

Sahra sa...

Jag har slutat lägga mig i deras rum. Jag påminner bara om lakansbyten. Vill de ha tvättat får de plocka upp och bära ned i tvättstugan. Vägrar. Vill de ha femhundraelva glas och tallrikar så varsegoda. Så länge det inte är matrester men de vet att de inte får äta i sina rum.

Boel sa...

Kommer så väl ihåg hur det var! Håll ut, de blir fina unga vuxna så småningom, som har ordning runt sig! Jag minns en händelse som vi skrattar åt ibland: barnen (då 4, 2 och 2 år) skulle börja på en ny förskola och deras förskollärare skulle komma på hembesök. Jag hann inte städa så alla barnens leksaker åkte in under en säng och ett överkast hängdes för! Även mammor är människor! Tack för en trevlig blogg!

Martina sa...

Annika-
Jag hade tomma förpackningar av allt möjligt under min säng! Som jag lekte affär med.
Jo visst är det sa att jag oftast har gett upp, men ibland blir jag galen. Speciellt när dom aldrig hittar sina saker och man far leta i timmar. Jag har i alla fall lite ordning i min röra, haha!
Kramar

Miss Marie-
Mäh, det där hjälpte ju inte mig alls i den eviga kampen!

Martina sa...

Sahra-
Emma lägger ALLA kläder i tvättkorgen för da slipper hon vika ihop och lägga in det i garderoben och Bianca lägger alllt i garderoben för hon orkar inte ta sig till tvättkorgen.... Suck! När flyttar dom hemifran?! Börjar bli dags...
Kramar

Boel-
Hej och välkommen till min blogg! Vad roligt att du ville lämna en kommentar!
Jo du har sa rätt, mammor är ocksa människor. Och här är det da verkligen langt ifran perfekt!
Men bra idé, jag kanske ska börja göra sa jag ocksa.
Kramar

Desiree sa...

Well, här måste man ju ge henne cred för att vara uppfinningsrik. Smart sätt att gömma undan röran på ;-)
Det ligger ju något i argumentet med betygen också. Betygen är viktigare än städat rum. Om inte piska och hot hjälper kanske du får prova med någon morot istället.
Kram!

Anne-Marie sa...

Alla sätt är bra utom de dåliga. ;)
Jag har inga egna barn men kan tänka mig att man ger upp ibland som förälder.
Jag hade sådan ordning i mitt rum att mina föräldrar nog var litet oroliga för att det var alltför ordningssamt. ;)
Kramar!

Pia sa...

Hahaha smart tjej!!! Vi har samma problem hemma (maken inkluderat, han ar nog den som skrapar ner mest). Sjalv ar jag lite av en pedant sa det blir mycket tjat!
Kram!

Martina sa...

Desiree-
Jo absolut! Uppfinningsrikedomen hqr det aldrig varit nagot fel pa hos Emma. Och visst är det viktigare med bra betyg än städat rum.
Jag tror nog att kommer att göra som de övriga som har kommenterat detta inlägg; ge upp och lata henne leva i röran om hon nu vill det.
Kramar

Anne-Marie-
Haha, det är nog det sista vi behöver oroa oss för vad gäller vara barn!! Ingen risk. Alls.
Kramar

Pia-
Lägger din man ocksa en filt över röran?!! Haha.
Oj da, pedant.. DET är inte jag. Men därför hinner jag inte ta i tu med barnens röra eftersom jag har fullt upp med min egna!
Säg till langt i förväg om du kommer pa besök nagon dag sa att vi hinner röja upp här hemma!!
Kramar