söndag 2 februari 2014

CHANDELEUR - FRANSKA CRÊPESDAGEN

Hela den här helgen har har det varit en strid ström av kompisar som har kommit och gått. Emma har sovit borta en natt, Bianca en annan, jag har haft en tjej här hemma och stundvis har jag haft fem fnittriga tjejer här.

Så det har varit fullt upp. Inte minst i att försöka hänga med i alla svängar och ändrade planer och nya sista-minuten-planer. Veta vem som sover var, hur många som ska äta mat, vad och när. Helgens heltidsjobb.

Idag blev det dessutom inte bara den sedvanliga söndagsmaten med allt som det innebär, utan även ett gäng crêpes till mellanmål! Idag firar ju Frankrike Chandeleur vilket kortfattat innebär att alla i landet äter en hel hög med crêpes.

Så knappt hade vi hunnit gå från bordet efter en kopiös söndagslunch så var det dags att ställa sig i köket och steka några dussin crêpes.



 

 






Vad det blir till middag ikväll?! Inte mycket kan jag lova.

10 kommentarer:

Charlie sa ... sa...

En hel hög med crêpes låter ju helt underbart!!!

KRAM och ha en fin helg xx

mammaxtre sa...

En tjejhelg alltså :-)

Kan tro att du är både trött och mätt nu :-)

Härligt med vänskap.

Ha det gott

Channal sa...

Älskar't så gott! Crêpe är väl pannkaka. Crêpes för mig är med matig fyllning gratinerade i ugnen. Bäst är med grädde o sylt!

Kramar Anna

Martina sa...

Lotta-
Med en massa grädde och sylt, det gillar jag! Men Nutella gick ocksa at!
Kramar

Mammaxtre-
Jag kommer nog vara mätt för hela veckan känns det som just nu!
Kramar

Channal-
Ja crêpes är pannkakor, fast tunnare. Crêpes kan ju ätas pa tusen olika sätt. Söta, salta, gratinerade... Jag gillar dom ocksa bäst med sylt och grädde.
Kramar

Marina sa...

Det låter som en mycket bra (om inte bättre!) variant av våffeldagen!!!

Liz sa...

Mums! Manga pluspoang till dig att fixa ett stort fat crepes till alla barnens kompisar ocksa!

Blev sugen nu pa tunna pannkakor, det ar sallan jag orkar gora maste jag medge, sa mycket snabbare och enklare att gora amerikanska..

Kramar!

Desiree sa...

Åh vad smarrigt med alla creps. Låter som en härlig helg med fullt hus även om det kan vara rörigt med logistiken.
Kram!

Martina sa...

Marina-
Men vafflor är gott det ocksa!
Kramar

Liz-
Ska framföra det till barnen att man far extra pluspoäng för det här!
Ju tunnare pannkakor desto bättre tycker vi. Amerikanska pancakes kan visst vara gott men det är sa mäktigt och man far fort nog tycker jag. Men visst, det gar ju mycket fortare att göra!
Kramar

Desiree-
Ja crêpes gör alltid succé. Trots att vi just hade ätit lunch sa kastade sig alla över crêpesen!
Vad gäller logistiken gäller det att vara flexibel, för det kan vara svart att fa raka besked och planerna ändrar sig ofta och snabbt!
Kramar

Annika sa...

JA TACK!!
Önskar att jag varit hemma hos er när ni åt!! GUD så gott det ser UT!!!
MUMS!!
Nu blir jag hungrig.
Kram!!

Martina sa...

Annika-
Du är välkommen! Chandeleur är varje ar den 3 februari, next year?!
Vi äter i och för sig pannkakor mer en bara en gang om aret. Och du är välkommen anytime.
Kramar