fredag 7 februari 2014

FLASHBACK FRIDAY - PRAIA DO FORTE, BRASILIEN

Även denna veckas Flashback Friday blir en tillbakablick till Brasilienresan i oktober 2013.

Idag blir det några glimtar från Praia do Forte som är en gammal fiskeby i delstaten Bahia. Väldigt turistig, men samtidigt enormt charmig och gullig liten by. Det var väldigt mycket surf-spirit över det här stället på något sätt.

Egentligen handlar det om en enda lång gågata med en massa söta affärer och matställen. När man har gått den uppifrån och ner så kommer man fram till havet där det finns en liten katedral och så stranden förstås. Det är ungefär det. Så det är inget ställe som man spenderar flera dagar i men är man i närheten så är det absolut värt ett besök.

Som ni kommer att se på alla bilder så var det inte alls en solig utan mer en grådassig dag, men herregud så hett det var! Vi var alldeles klibbiga och svettiga rakt igenom och det var en pärs att orka promenera runt i byn i några timmar. Det gick åt en hel del vatten den där dagen..!

Gågatan i Praia do Forte.

 Många söta affärer och matställen om vartannat.

 
 Praia do Forte är som en explosion av glada och starka färger!





Istället för McDonald´s.





Praia do Forte är nog mest känt för deras Projecto Tamar som är ett projekt med syftet att rädda de utrotningshotade havssköldpaddorna. Vi gick såklart dit och tittade på alla sköldpaddor, stora som små.



Nykläckt!

Bianca hittade en ny vän.

Och jag också!

 Bebissköldpaddor.

Bianca klappar en rocka.

Mina finaste.






Jag hade en dubbel barnvagn när mina barn var små. Tänkte faktiskt inte på att jag kunde ha skaffat en stark, tatuerad och barfota man istället!




Släng inte dina gamla däck. Gör en stol av dom!


Kändes inte så jättelockande att köpa en stickad mössa när man svettades lika mycket som i en bastu.

Tänkande tjej.

Min lilla fina.


Ett träd på hustaket. Ja varför inte?!

Orkar ni med ännu mer Brasilien, eller får det kanske vara nog nu?! Som sagt, jag tog runt 3000 bilder så jag har några till om ni känner för det.

12 kommentarer:

eastcoastmom sa...

Bilder från Brasilien får jag aldrig nog av. Vi ska på bröllop i Rio de Janeiro i slutet av augusti, can´t wait!!!

Channal sa...

Ett färgstarkt land! Underbara bilder! Vill ha sommar nu!

Trevlig Helg! Kram Anna

Desiree sa...

Underbara färger, wow. Gud så snygg du var i hatten! Bilden på dig med hatten i solglasögon var ju superfin!
Härligt att få sådan här reseinspiration.
Trevlig helg

Katta sa...

Wow, jag gillar det färgstarka och sprakande! Påminner mig om delar av mina gamla områden! :) Det här ger mig värme i hjärtat! Kram

Pia sa...

Underbart med alla harliga farger, man blir glad bara av att titta pa det. Brasilien ar ett land vi aldrig besokt men nu har jag blivit sugen pa det ocksa (tillsammans med alla andra exotiska platser jag vill besoka...)
Kram!

Charlie sa ... sa...

Galet härligt och precis vad jag behövde! Vilken pepp inför vår resa som väntar. Nu är jag definitivt i vacatio mood!!

KRAM!!
Lotta

Martina sa...

Eastcoastmom-
Det kommer fler!
Trevligt med bröllop i Rio!
Kramar

Channal-
Verkligen ett färgstarkt land. Du skulle älska det!
Kramar

Desiree-
Tack fina du!
Ja, jag kan absolut rekommendera Brasilien som resmal!
Kramar

Martina sa...

Katta-
Brasilien är ett väldigt färgsprakande land och ger otroligt mycket värme. Det är abslolut värt ett besök!
Kramar

Pia-
Visst blir man glad av alla dessa färgexplosioner?!
Brasilien är ett härligt land som jag gärna aker tillbaka till en dag.
Kramar

Lotta-
You are welcome!
Vart och när aker ni?! I vilket fall som helst sa önskar jag dig en härlig semester!
Kramar

Liz sa...

Harliga bilder, sa fargsprakande verkligen!! Och du och tjejerna ar som allid sa fina. <3

Kramar!

Martina sa...

Liz-
Tack finaste!
Kramar

Saltistjejen sa...

Jag slås verkligen av FÄRGERNA! Så fantastiskt färgstarkt. Önskar man hade lite mer färg även här. Nu är här mest grått o brunt. Till våren kommer åtminstone lite grönska. Längtar så till värme nu. Är trött på vintern. Ändå får vi snö igen ikväll. Blä!!
Kramar!!!

Martina sa...

Saltistjejen-
Brasilien är verkligen ett väldigt färgstarkt land. Pa manga sätt och vis.
Här är det ju ända ganska mycket färger och vi har det ju inte riktigt sa där gratt och trist som pa manga andra ställen pa vintern, men visst känns sommaren alltid färggladare! Och visst blir man glad av det!
Kramar