fredag 9 mars 2012

EXOTISKT


Ett av våra små nöjen när vi är på besök här i Sverige är att gå och handla. I vanliga mataffärer!

Jag passar på att köpa på mig allt sånt som inte finns i Frankrike och som jag saknar; svenskt smågodis, lakrids, annat svenskt godis, Slotts senap, Bostongurka, Blåbärssoppa, Skagenröra, Dillchips, lingonsylt...

Och sen så är det ju kul att gå i svenska affärer för vi upptäcker en massa "roliga" saker som inte finns hos oss. Det känns riktigt exotiskt att gå på ICA!

Sist vi var på ICA Maxi så hittade tjejerna en massa annorlunda läskedrycker som inte vi har.

Den här såg väldigt japansk ut tycker jag.
Det här hittar man väl i USA om jag inte minns fel?!




Coca-Cola finns naturligtvis i Frankrike också men barnen tyckte att det verkade riktigt äckligt med vanilj- och körsbärssmak. Jag håller med.

2 kommentarer:

Liz sa...

Usch ja, har har jag sett allt utom burkarna med Hello Kitty dricka. Nej, coke ska smaka coke och inte vanilj eller korsbar. Chris gillar den med korsbars smak och ibland nar han har en flaska oppen eller koper med i bilen och jag vill ha en klunk sa har jag inte sett att det varit korsbar utan trott att det var vanlig...fy sa ackligt!! :@ Undrar verkligen om dom saljer i Sverige, da det ar typiskt amerikanskt tycker jag..Snapple ar god, den har jag provat.

Men jag vet vad du menar med att det kanns lite exotiskt att handla. Gillar ocksa att ga i mataffarer nar jag ar i Sverige. Ogillar dock att gangarna ar sa sma och tranga och det ar fullstoppat med grejer i gangarna etc...har i USA ar det raka gangar och breeeeda gangar som galler, latt att ta sig fram och det ar hogertrafik som galler i gangarna. I Sverige kor man hur som helst och det ar jobbigt med allla vagnar tycker jag. Dessutom kor folk pa en och knuffas och sager aldrig ursakta..har i USA har man ju blivit van vid att man sager ursakta bara for att passera nagon eller att man maste stracka sig efter en vara i narheten av dar nagon star. I Sverige ar folk mer otrevliga i dessa aspekter tycker jag. Hur ar det att handla i Frankrike? Sverige eller USA likt?

Kramar och hoppas att ni fick med er "allt det dar" som inte finns hemma hos er!:D

Martina sa...

Liz-
Ingen aning om Coke med olika smaker säljer bra i varken Sverige eller i Frankrike.
Ja, jag tror att jag har testat Snapple och det var väl typ som Mer eller nagot sant?!

Älskar att ga och handla i Sverige!
Oj, högertrafik i matvaruaffärerna!!! Det var verkligen disciplinerat!
Nej, fransmännen är lika kaotiska i matvaruaffärerna som pa vägarna sa jag är van. Fast dom är ända artigare än i Sverige pa sa sätt att det alltid är Bonjour Madame, Monsieur osv. Men i Sverige är folk lugnare och vänligare.

Jag har en massa gott med mig i väskorna!

Kramar